בשורה לגנץ: הפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגד המימד החמישי

לאחר שהסתיימה חקירת רשות התחרות בעניין החברה בה כיהן גנץ כיו"ר, החליט פרקליט המדינה עמית איסמן על סגירת התיק נגדה. פרשת המימד החמישי נחשפה בידי מבקר המדינה בחשד להתקשרות בעייתית עם המשטרה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 04/04/23 16:01 יג בניסן התשפג

בשורה לגנץ: הפרקליטות החליטה לסגור את התיק נגד המימד החמישי
בני גנץ, יכול להיות רגוע, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרשת המימד החמישי: פרקליט המדינה עמית איסמן החליט היום (ג') לסגור סופית את התיק נגד חברת ההייטק בה כיהן גנץ כיו"ר. התיק נסגר לאחר חקירה ממושכת של הרשות לתחרות שבסוף חקירתה העבירה את הכרעת התיק לידי הפרקליטות. הפרשה נחשפה לאחר שב-2016 חשף מבקר המדינה כאז התקשרות בעייתית בין החברה לבין המשטרה.

ההסבר של הפרקליטות

החשד העיקרי האחד שעמד בבסיס החקירה היה להצגת מצג שווא שיווקי, שהתבטא בכך שעובדי החברה הציגו למשטרה נתונים שגויים הנוגעים לפרק הזמן בו החברה פעילה, למספר הלקוחות שהתקשרו עם החברה ולמידת המוכנות של המוצר.

בעניין זה החליטו בפרקליטות כי הראיות שנאספו בחקירה אינן מבססות קשר סיבתי בין הנתונים השגויים לבין התקשרות המשטרה עם המימד החמישי, ואף לא בין הנתונים השגויים לבין הסיווג הסופי של הפטור ממכרז. בנוסף, הנתונים השגויים אינם עולים כדי מצגי שווא ברף הנדרש במשפט פלילי. 

במשטרה ביקשו והחקירה עברה ל"רשות התחרות"

כזכור, המשטרה החליטה כי חקירת פרשת המימד החמישי לא תיחקר במשטרה ותעבור כעת לחקירת הממונה להגבלים עסקיים ב"רשות התחרות". הפרקליטות נענתה לבקשת משטרת ישראל להעביר את תיק החקירה לידי גוף חקירה אחר, וזאת נוכח מעורבותם של גורמי משטרה בפרשה, בהם מפכ"לים, על אף שאינם חשודים בשלב זה. 

פרקליט המדינה עמית איסמן, מפקד הכלא יועמד לדין

פרקליט המדינה עמית איסמן, החליט לסגור את התיק צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפרשה החלה ב-2016, כאשר חברת "המימד החמישי" הציעה למשטרה לרכוש מערכת טכנולוגית מתקדמת שפותחה בחברה. לאחר הפנייה, המפכ"ל אלשיך הורה לראש מנהל טכנולוגיות במשטרה "לבצע בדיקה מעמיקה בדבר יכולות המערכת ומידת התאמתה לצורכי המשטרה". החברה של גנץ, שנסגרה בהמשך, היא זו שביצעה את הבחינה עבור המשטרה - ללא תמורה וללא אישור של ועדת המכרזים. 

בני גנץ ורוני אלשיך

בני גנץ ורוני אלשיך, ביקורת חיפה של מבקר המדינה צילום: פלאש 90

הדו"ח של מבקר המדינה

בעקבות דו"ח נוקב שפרסם מבקר המדינה על ההתקשרות העסקית בין החברה למשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפני כחצי שנה לפתוח בבדיקה בנושא. בדוח קבע מבקר המדינה כי המפכ"ל אלשיך השתתף בפגישה עם בכירי החברה ובהם גנץ - עוד לפני ההתקשרות העסקית: לפי המבקר, קיים "טעם לפגם" בקיום הפגישה בהשתתפות בכירי המשטרה - ובהם אלשיך, ושהעסקה כולה נגועה ב"אי שוויון" - העדפת החברה של גנץ ללא מכרז וללא בדיקה עם חברות טכנולוגיה אחרות. כמו כן המשטרה הרשתה לחברה של גנץ להשתמש בתשתית טכנולוגית של המשטרה (תשתית ה-IP של המשטרה שמהווה "קניין רוחני") - מתוך רצון ל"הנחה גדולה" - וחשפה אותה למידע חשוב.