החוק הנורבגי: ועדת חוקה סיימה את הנמקת ההסתייגויות

ועדת חוקה סיימה את הדיונים על החוק המאפשר להפסיק את חברותו בכנסת של חבר כנסת המכהן כשר או כסגן שר, ולהכניס במקומו חבר כנסת נוסף. ההצבעות על ההסתייגויות יחלו בקרוב

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/06/20 13:54 טו בסיון התשפ

החוק הנורבגי: ועדת חוקה סיימה את הנמקת ההסתייגויות
יעקב אשר. יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, צילום: שמוליק גרוסמן

ועדת החוקה חוק ומשפט ממשיכה להכין היום (ראשון) את החוק הנורבגי לקריאות שנייה ושלישית. חברי הוועדה סיימו לפני זמן קצר לנמק כ-7,500 הסתייגויות והיו"ר ח"כ יעקב אשר, הודיע כי הוועדה תתכנס בשעה 14:00 להצביע על ההסתייגויות לחוק. 

הצעת החוק מבקשת לעגן בהוראת קבע, בשינויים מסוימים, את הוראת השעה שחוקקה בכנסת העשרים. הוראת השעה מאפשרת לשר או לסגן שר להתפטר מהכנסת לתקופת כהונתו כשר ואז לשוב ולכהן בכנסת אם יופסק תפקידו כשר. כמו כן, תהיה מותרת הפסקת חברותו בכנסת של חבר כנסת המכהן כשר או כסגן שר, ולהכניס במקומו חבר כנסת נוסף.

צילום: שמוליק גרוסמן

 

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר: "בכוונתי לנקות שולחן מהחוק הנורבגי, כי זו החובה האזרחית וההכרחית שלנו לאפשר לנו לדון בעוד דברים חשובים כולל חוק תקנות הקורונה, לכן נמשיך את הישיבה עד שנסיים". היו"ר ח"כ אשר אמר כי ניסה לקדם רעיון לפיו הפלטפורמה המרכזית תישאר בחוק והמפתחות הספציפיים יחוקקו כהוראת שעה בחוק רגיל, "אך לא הצלחנו להגיע להסכמה. צריך עמדה אחידה של האופוזיציה בנושא ספציפי זה בלבד, אי אפשר לקדם הסכמות אם אין אחד שבסוף מחליט".

ח"כ אלהרר אמרה בתגובה (יש עתיד תל"ם): "סיעת יש עתיד-תל"ם מתחייבת שלא לעתור לבג"ץ אם החוק יחוקק כהוראת שעה"; ח"כ סופר: "החוק הוא חליפת אתנן לכחול-לבן;" ח"כ גינזבורג: "לא הובטח לאף אחד תפקיד בשל כניסתו לכנסת"; ח"כ אבידר: "אנשים נזרקו מהעבודה, לא הגיוני שנחוקק דבר כזה. כחול-לבן יכלו לעשות אאוטסורסינג בנושא החילוני ושאנחנו נעבוד בשבילם".

ח"כ אופיר סופר (ימינה): "בסוף מדובר על אתנן לכחול-לבן, לא רק מעמד וכוח אלא לתת להם שליטה מוחלטת. יש 24 שעות למתן שוחד אישי כדי להעביר ח"כ מיש עתיד לכחול-לבן לכן אין גם פרופורציות בנוסחאות. כל המטרה היא לתפור חליפת אתנן כחול-לבן". 


 ח"כ מיקי לוי (יש עתיד תל"ם): "אנחנו מוכנים לוותר על המועמד שלנו אם תוותרו על המועמדים שלכם ותמשכו את החוק. זה כבר מזמן לא חוק נורבגי אלא ישראלי שבמהותו מעליב את החוק הנורבגי. אני מוסיף על עמדת יועמ"ש הוועדה שראוי שהחוק יחוקק לכנסת הבאה, שלחוק הזה יש ניחוח רע מאוד של חוק רטרואקטיבי ופרסונאלי עבור כחול-לבן. לכן הוא אינו ראוי למרות שבמהותו אם היה נכנס לכנסת הבאה ולא ספציפי, היה ניתן לדון עליו. האפשרות להחלפות בין שרים נותנת ריח רע, זה משחק כסאות מוסיקליים שלא ראוי לחוקק. החוק לא אפוי ואנחנו מבקשים הוראת שעה. זה יחסוך הרבה מפח נפש. כמו כן, אני מציע להגביל ח"כים שעברו למפלגת אם חדשה". 

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "כאשר שר מכחול לבן מתפטר מהממשלה, כדי שייכנס במקומו ח"כ והוא בוחר להיכנס לסיעת יש עתיד- המטרה של החוק לא מומשה. ויתרנו על הנורבגי המדלג אז אני מציע שייפתח חלון של 24 שעות לח"כ להחליף את סיעתו בלי סנקציות. בנוסף, אם ח"כ בוחר שלא להיכנס דרך החוק הנורבגי במקום שר שהתפטר- מקומו ברשימה יישאר ויפחתו מספר השרים שיכולים להתפטר לפי החוק הנורבגי. כלומר- הבא אחריו ייכנס אבל במקום 5 – יוכלו רק 4 שרים להתפטר".