מתן כהנא לכיפה: "את ההצעה הכי רצינית מהליכוד קיבלנו מציוץ חמש דקות לפני שבת"

חבר הכנסת מימינה מסביר לחדשות כיפה כי נתניהו הפנים שהוא מסיים את תפקידו ההיסטורי בהנהגת המדינה ולכן "הוא לא צריך את העזרה שלנו יותר, שנציק לו וניקח אותו ימינה" וטוען כי מיזם ההתפקדות של הימין החדש הוא טעות טכנית: "ימינה מאוחדת"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 11/05/20 18:08 יז באייר התשפ

מתן כהנא לכיפה: "את ההצעה הכי רצינית מהליכוד קיבלנו מציוץ חמש דקות לפני שבת"
מתן כהנא באולפן כיפה , צילום: כיפה

ימים ספורים לפני השבעת הממשלה ואחרי ההכרזה של ימינה על ההליכה לאופוזיציה, חבר הכנסת מתן כהנא (ימינה) מסביר לחדשות כיפה מדוע מפלגתו החליטה, לעת עתה, לשבת באופוזיציה וטוען כי ימינה מאוחדת מתמיד. 

אתם טוענים שזו תהיה ממשלת שמאל בראשות נתניהו, האם ברגע שבנט יקבל את תיק הבריאות אז זו לא תהיה ממשלת שמאל יותר?

"ממש לא, זה לא עניין של תיקים. אני חושב שמאז יום חמישי, שהרמנו מסך מעל הדרישות שלנו, כולם מבינים שזה לא סיפור של תיקים, אלא עניין של אידאולוגיה. אם אנחנו נשב בממשלה הזו, אנחנו הולכים לאכול הרבה צפרדעים ואנחנו לא רוצים לשבת בספסל האחורי של איזה אוטובוס שאין לנו שום שליטה לאיפה הוא נוסע". 

איך משרד הבריאות והתחבורה, שאתם ביקשתם, עונים על הדרישות להניע את הממשלה ימינה? 

"זה רק חלק ממה שאנחנו ביקשנו. ביקשנו גם להיות יו"ר ועדת חוקה ועוד סגן שר עם הרבה סמכויות ואחריות משמעותית. בנוסף ביקשנו דבקים שהליכוד יכול לתת לנו ב'אפס כסף', והם פשוט לא הסתכלו אפילו הכיוון. למשל: לנו מאוד חשוב העניין של מנהלת ההגירה, הנושאים של המסתננים והזהות היהודית חשובים לנו, מה אכפת להם לתת לנו את זה? דבר נוסף זה הודעה למינוי דיינים. בשנים האחרונות זה היה בידי מישהו נטרלי מהליכוד ועכשיו הם פתאום העבירו את זה לש"ס כדי לרצות אותם. אם אתה רוצה שותפות אתה לא יכול ככה לבעוט ככה בשותף שלך". 

איך ימינה הגיעה למצב שהיא סרח עודף בממשלה? 

"נתניהו מבין שהוא יורד בעוד שנה וחצי מהבימה הפוליטית של ישראל והוא מבין שהוא לא יצטרך יותר  את התמיכה של הימין האידאולוגי והציונות הדתית. למה? כי עד עכשיו אנחנו הפרענו לו. הוא העדיף לנהל מדיניות של מרכז שמאל, ואז הגיעו בנט ושקד ואז הצטרף אליהם בצלאל סמוטריץ', וכל הזמן לקחו אותו ימינה. הרי עד שהם נכנסו לא דיברו על החלת ריבונות ורפורמות בבית המשפט - הכל היה אקטיביסטי ומדינה פלסטינית. באו בנט ושקד ולקחו אותו ימינה, הוא לא רוצה את הרעש והבלגן הזה מימין ולכן הוא פונה לשותפות הטבעיות שלו".

אתה סומך על נתניהו שעוד שנה וחצי הוא מסיים ולא מתמודד יותר על ראשות הממשלה? 

"אני חושב שהוא הפנים את את זה ולכן הוא לא צריך את העזרה שלנו יותר שנציק לו וניקח אותו ימינה. אבל אם הוא יעשה דברים של ימין אנחנו נתמוך מבחוץ ואיפה שלא אנחנו נבהיר מה עמדתנו

יש כאן דברים מאוד ברורים, אתה לא עושה משא ומתן קואליציוני עם שותף משמעותי בציוצים בטוויטר של כתבת פוליטית רגע לפני כניסת שבת, פשוט לא עושים את זה ככה. יומיים לפני השבעת הממשלה היינו אמורים לשבת בחדרי המו"מ עם פרות וירקות, ובלי בורקסים כמובן, אבל זה לא קורה". 

בליכוד טוענים שכל הבלגן נובע ממריבות פנימיות בתוך ימינה בגלל שיש ארבעה בכירים וצפויים להיות רק שני תיקים בממשלה

"הבקשה שלנו היא לשני שרים משמעותיים שזה מראה שאנחנו בתוך ימינה יודעים להסתדר. שתגיע הצעה נורמלית,שתראה שיש לנו השפעה בממשלה הבאה, הבכירים שלנו יידעו להסתדר

אנחנו אומרים במפורש, תנו לנו שניים מתוך שלושת התיקים, חינוך, תחבורה או בריאות, תנו לנו ועדת חוקה חוק ומשפט וסגן שר עם סמכויות משמעותיות ונראה שהממשלה הזו עם תפיסות עולם ימניות ואפשר לסגור".