בצלאל סמוטריץ' לכיפה: שלושה תיקים לימינה? אלו דפי המסרים של הליכוד

שר התחבורה חושף בראיון לחדשות כיפה כי בליכוד ניסו לפצל את ימינה אך הם עמדו בלחצים: "היו ניסיונות להכניס אותי ואת הרב רפי בנפרד, אבל אנחנו מציבים חומה בצורה", קובע כי פסק הדין של בג"ץ הוא "רע ומסוכן", וטוען כי לא נעשה מולם משא ומתן: "היו שתי שיחות זום בין נתניהו לבנט רק כדי לצאת ידי חובה ועוד איזושהי הצעה מבישה ששלח יריב לוין"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 07/05/20 17:52 יג באייר התשפ

בצלאל סמוטריץ' לכיפה: שלושה תיקים לימינה? אלו דפי המסרים של הליכוד
צילום: כיפה

רגע אחרי שהקואליציה הצליחה להעביר את חוקי הרוטציה וההחלטה של ימינה לא להמליץ על נתניהו לראשות הממשלה, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) מסביר לחדשות כיפה כי הוא לא נבהל מכך שנתניהו לא הזמין את בנט למסיבת העיתונאים: "לנו מותר לעשות שריר מול ראש הממשלה ולישון טוב בלילה שהוא עסוק בהצבעות כל הלילה, כי אנחנו לא מצביעים על חוקי הרוטציה ולא ממליצים עליו כל עוד לא יהיה משא ומתן, ולו מותר לא להזמין אותנו למסיבות עיתונאים". 

משבר הקורונה מאחורינו? 

"לחלוטין לא, ברוך ה' הצלחנו להכיל את ההתפשטות של המגפה בעזרת צעדים כואבים ודרסטיים, אבל הם אלו שהביאו לתוצאה המיוחלת של מספר מתים נמוך ובעיקר קצב הדבקה נמוך. זה מאפשר לחזור לשגרה של המשק והחיים בכלל, תחת העיקרון של הריחוק החברתי. שלא נתבלבל, אם לא נקפיד תהיה פה התפרצות נוספת ונאלץ לחזור אחורה ולסגור שוב את המשק". 

כשהתחיל המשבר הממשלה ידעה לסגור את הגבולות והמשק של ישראל בזמן, אבל נראה שהיציאה ממנו מבולגנת ושלאף אחד לא ברור מה השיקולים ולפי מה מקבלים את ההנחיות. איך אתה רואה את זה?

"צריך להבין שזה אירוע ראשוני בעולם. בפעם הקודמת שפרצה מגפה, במאה ה-18, היינו בעולם אחר לחלוטין. אף אחד בעולם ובארץ לא ידע מה לעשות עם זה, הערכות המצב השתנו כל יום כי המספרים השתנו ומוקדי ההתפרצות השתנו. באופן טבעי שאתה פוגש דבר כזה אתה קודם כל סוגר ומבצע הערכות בנתיבים הקריטיים, ואז יש לך יום פנאי לייצר את הנתונים האסטרטגים. היה בלבול, אבל אי אפשר היה למנוע את זה. שהמציאות משתנה כל יום וההבנה שלנו את הווירוס ואת ההשפעות שלו, לוקח זמן לזהות את זה ומקבלים החלטות תוך כדי תנועה. אפשר היה לקבל החלטות קצת יותר מוקדם, לא צריך להודיע מחר ששלשום פתחנו את מערכת החינוך ואותו הדבר בסגרים. אני מציע לציבור לא לשפוט - כולם עובדים פה לילות כימים. אני חושב שבסך הכל זה מנוהל נכון, הנתונים מוכיחים את זה. 

זה מאוד קשה לי שאנשים שמונעים מאינטרסים מתדרכים אחד על השני. אני אומר לך גם באוצר גם במשרד הבריאות וגם ראש הממשלה - כולם עושים את זה לשם שמים.. מותר שיהיו וויכוחים עניינים ומותר שהם ייקחו קצת זמן כי רוצים להגיע להחלטה הטובה ביותר, אבל תמיד מי שיושב ביציע יכול להגיד 'אני יכולתי לנהל את זה יותר טוב'". 

זה גם היה ענייני שראש הממשלה לא הזמין את שר הביטחון בנט למסיבת העיתונים כשהחליטו שהמשק נפתח? 

"את זה תצטרכי לשאול את ראש הממשלה. ההחלטות הענייניות הם 100 אחוז ענייניות, ההתנהלות הפוליטית שעוטפת את זה - אני לא מפחד מזה - אנחנו אנשים פוליטיים. לנו מותר לעשות שריר מול ראש הממשלה ולישון טוב בלילה שהוא עסוק בהצבעות כל הלילה, כי אנחנו לא מצביעים על חוקי הרוטציה ולא ממליצים עליו כל עוד לא יהיה משא ומתן, ולו מותר לא להזמין אותנו למסיבות עיתונאים - הכל בסדר. גם במערכת היחסים בין בנט לנתניהו, גם מול משבר הקורונה וגם מול משברים ביטוחנים, היו דיונים עניינים". 

אתמול בג"ץ אישר את כהונת נתניהו ואת ההסכם הקואליציוני, הבוקר הקואליציה הצביעה בעד חוקי הרוטציה וימינה בחוץ. איך תמיד אתם תומכים בממשלת הימין ובסוף מתייחסים אליכם כמו סרח עודף? 

"לגבי החלטת בג"ץ, ראיתי כל מיני אנשים שלא קראו עד הסוף את ההחלטה ויצאו בצהלות שמחה כי איזה יופי שבג"ץ לא פסל את נתניהו. זה פסק דין רע ומסוכן, בנימוקים של הנשיאה חיות מונחת תשתית אולטרה אקטיביסטית קיצונית. כמעט בכל השאלות המשפטיות, או שלפחות הם טוענים שהם משפטיות, התשובות מאוד מסוכנות. בין היתר: שיקול הדעת של חבר הכנסת יכול להיבחן על ידי בית המשפט, בתיאוריה בית משפט יכול לפסול מועמד מלקבל את האחריות על הרכבת הממשלה, בית המשפט יותר מרמז שהוא הולך להתערב בהסדר של ההסכם הקואליציוני לגבי הועדה לבחירת שופטים. גם לגבי הנורבגי המדלג, שאני חושב שהוא לא טוב אבל הוא חוק יסוד, ובג"ץ אמר שהוא יכול להתערב גם בחוקי יסוד. כך עשה אהרון ברק את ההפיכה השיפוטית שלו בפסק דין בעניין בנק מזרחי ב-95, בתוצאות פסק הדין בית המשפט לא התערב ולא פסל את החוק ולכן הציבור שמח, אבל ככה אהרון ברק הניח את כל התשתית המשפטית להפיכה השיפוטית. כל פסקי הדין אחר כך, בהם בג"ץ פסל חוקים, התבססו על התשתית הזו. אותו הדבר כאן - הרדימו אותנו כי בשורה התחתונה בג"ץ לא התערב, כשאנחנו ישנים ובטוחים שהכל בסדר נתנו פה פסק דין אולטרה אקטיביסטי ואת פרות הבאושים שלו נוכל בשנים הקרובות". 

האם היית ממליץ לנתניהו לא לקבל את פסק הדין של בג"ץ וללכת לבחירות רביעיות? 

"אני לא חושב שצריך ללכת לבחירות רביעיות, אבל נתניהו הלך הרבה יותר מידי בהסכם עם גנץ. אפילו אם ניקח את נושא הפריטטיות - האם יעלה על הדעת ש-17 חברי כנסת מקבלים את אותו הכוח, את אותה עשיה והשפעה בין בתיקים ובין בהצבעות בקבינט, כמו 59 חברי כנסת? 

הפקרה של תיק המשפטים וכנראה גם הועדה לבחירת שופטים, כי השופטים כבר אמרו שהם יתערבו בזה - אז ההסכם הקואליציוני לא שווה את הדף שהא כתוב עליו, הכל נמכר לידי השמאל. זה צעד שראש הממשלה לא היה צריך לעשות אותו. גנץ הגיע למשא וממתן הזה בעמדת חולשה אחרי שהוא פירק את כחול לבן, לא היתה סיבה שראש הממשלה לא יתעקש על הנקודה הזו. 

ביחס לימינה, קודם כל אין היום משא ומתן. נתניהו לא פונה אלינו ולא חותר למגע. היו שתי שיחות זום בין נתניהו לבנט רק כדי לצאת ידי חובה ועוד איזושהי הצעה מבישה ששלח יריב לוין לאחד מהאנשים שלנו במפלגה. אני אמרתי לראש הממשלה 'עלי אתה לא יכול לעבוד, אני מכיר אותך יום וחצי ויודע איך אתה נראה כשאתה רוצה להשיג משהו, אם אתה לא רוצה אותנו - תגיד אני לא רוצה. אתה רוצה? אפשר להגיע להסכמות'. לא נכנס לממשלה אם לא נרגיש שאנחנו שותפים חשובים, משמעותיים שמאזנים את העמדה הקשה של הממשלה הזו שמאלה ומושכים אותה קצת לימין . אם לנתניהו לא חשוב שנכנס עכשיו ולא חשוב לו שנהיה מרוצים אז גם אחר כך הוא לא יספור אותנו באף סוגיה - לא בריבונות, לא במשפט, לא בכלכלה ולא בהתיישבות. אז סתם להיות עלה תאנה, לאכול המון צפרדעים ולקבל ביקורת על הדברים הרעים שהממשלה הזו תעשה בלי שיש לנו יכול השפעה, זו התאבדות פוליטית ואת הדבר הזה אנחנו לא נעשה. נתניהו צריך לשאול את עצמו אם הוא רוצה את השותפות איתנו או שהוא רוצה לפרק את הבלוק. אם הוא יפרק הבלוק זה החלטה פוליטית לגיטימית, אבל אני לא מצטער לרגע על הדבקות שלנו בגוש הימין מכיוון שיש מפלגות ופוליטיקאים שאצלם האידאולוגיה היא כלי למימוש הפוליטיקה, אצלנו זה הפוך - פוליטיקה היא כלי למימוש אידאולוגיה. 

זה נכון שאנחנו מוגבלים, אריה דרעי יכול גם ללכת לחלופות של ממשלה אחרת ולכן יש לו יותר כוח משלנו - אני לא רואה בזה בעיה, אני רואה בזה יתרון. אנחנו מפלגה עם DNA אידאולוגי. אנחנו חלק מגוש הימין כי אנחנו אנשי ימין, אנחנו לא נלך עם הערבים ולא נלך לממשלת שמאל כי אנחנו אנשי ימין והמצביעים שלנו הצביעו לימין". 

חשוב להזכיר שגם כל נושאי דת ומדינה הופקעו מימינה ועברו לחרדים 

"במשא ומתן מול ימינה אנחנו נפתח גם את נושא דת ומדינה. אף אחד לא מקבל את כל מה שהוא רוצה וזה בסדר, אבל אנחנו רוצים השפעה בממשלה, בקבינט ובכל סוגיות הרוחב. למה אנחנו מתעקשים על משרדים? זה לא סתם תיקים". 

אתם רוצים שלושה תיקים, זה לא יותר מדי למפלגה עם שישה מנדטים? 

"מי אמר שאנחנו רוצים שלושה תיקים? איפה שמעת את זה?".

הציעו לכם כבר שני תיקים וסירבתם

"לא הציעו לנו שני תיקים, אני רק שומע בתדרוכים של בכירי הליכוד שימינה רוצה הרבה תיקים כדי להפוך את זה לכיסאולוגיה. אף אחד לא יודע מה אנחנו דורשים חוץ מנתניהו. פוליטיקה גם אנחנו יודעים לעשות, הוא יודע מצוין מה הוא צריך לתת לנו כדי שאנחנו נכנס לממשלה. אני אומר באחריות שזה מחיר סביר שהוא יכול לשלם וזה לא פותח לו אין ספור חזיתות אחרות. אם עכשיו זה לא חשוב לו, נכנס בנזיד עדשים ונהיה שרים לענייני כלום ושום דבר אז בעתיד הוא לא יספור אותנו בהחלטות הגדולות. לכולם יהיה ציפיות מאתנו, כי אתם בממשלה - אז למה מפנים ישובים? למה לא מכירים בהתיישבות? ולמה משחררים מחבלים? לא תהיה לנו שום יכולת לעצור את זה למרות שנהיה בממשלה. אנחנו נחטוף ביקורת, יהיה פער אדיר בין הציפיות של הציבור שלנו לבין יכולת מימוש הצפיות האלה וזה שטח השמדה פוליטי שלא נכנס אליו בשום פנים ואופן. לא היתה לנו פגישת משא ומתן אחת, לליצמן ולדרעי הוא נתן כל מה שהם רוצים". 

אתם תישארו יחד עד הסוף? 

"אין בעיני שום סיכוי בעולם שלא נשב ביחד. אנחנו מתואמים מלא מלא. זה או שכולנו נכנסים או שכולם נשארים בחוץ. אני חושב שיהיה אפס לגיטימציה אם מישהו יחשוב שהוא מפרק את החבילה ולא חשוב מה תהיה הסיבה. חווינו מספיק מכות קשות של פיצולים, שילמנו מחירים כבדים ונראנו רע מאוד בעיני הציבור בגלל ההתנהלות הזו. אסור לנו בשום פנים ואופן לפרק את זה. היו ניסיונות של הליכוד להיפרד ומשול בדרך, אבל הם נגדעו באיבחה אחת כשאנחנו הצבנו חומה אחידה. היו ניסיונות להכניס אותי ואת הרב רפי בנפרד ואנחנו מציבים חומה בצורה. אחרי שתתייצב המערכת יהיה אתגר גדול לחזור ולאחד את המפלגה הציונות הדתית האחת, שתהיה ראויה לאמון הציבור, תשתפר בלדבר אל הציבור ותגיע יותר מוכנה למערכות הבחירות הבאות".