כהונת הממשלה תוארך: התחדש הדיון במליאה

במהלך הלילה אושרו בוועדה המיוחדת השינויים בחוק יסוד הממשלה, כך שכהונת הממשלה תוארך לארבע שנים. הדיון במליאה יתחדש בשעה 9:00, וההצבעה צפויה אחרי הצהריים

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/20 09:07 יג באייר התשפ

כהונת הממשלה תוארך: התחדש הדיון במליאה
מליאת הכנסת, אמש, צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

אחרי הדרמה הלילית במליאה - התיקון לחוק עבר, והדיון יתחדש. אחרי שהאופוזיציה משכה את כל ההסתייגויות שהגישה, במהלך הדיון במליאה בשינוי בחוק יסוד הממשלה, לקראת השבעת ממשלת הרוטציה של נתניהו וגנץ, ועצירת הדיון בידי הקואליציה, החוק עבר בוועדה, והדיון במליאה מתחדש בשעה זו.

הוועדה המיוחדת להעברת החוק, בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אישרה את השינויים בחוק, וההצבעה עליו, לאחר הדיון במליאה, צפויה אחרי הצהריים, בקריאה שנייה ושלישית. הדד-ליין להשבעת הממשלה הוא היום (ה') בערב.

מדוברות הכנסת נמסר כי הוועדה המסדרת החליטה כי דיון המליאה יתחדש בשעה 09:00, עם המשך ההצבעה על הסתייגויות לחוק יסוד הממשלה כאשר לרשות קבוצה ב' (האופוזיציה המיועדת) עד 400 התסייגויות, ולרשות קבוצה א' (הקואליציה המיועדת) עד 20. ההצבעות השמיות יתקיימו על פי מה שנותר לצדדים מהסיכום המקורי.

התרגיל של האופוזיציה - והתרגיל הנגדי

כזכור, אמש, לאחר שחוק יסוד הממשלה הגיע לדיון במליאה, לפני ההצבעה עליו בקריאה שנייה ושלישית, הגישה האופוזיציה אלפי הסתייגויות, כדי להתיש את חברי הממשלה העתידית ולמשוך את ההצבעה כמה שיותר קרוב לדד ליין להרכבת הממשלה, הערב. 
חברי הכנסת נערכו ללילה ארוך במיוחד של פיליבסטר, עם הצבעות על כל הסתייגות והסתייגות, אך במקביל, ובשל ההערכה כי בג"ץ יתנגד, במסגרת העתירה שהוגשה לו נגד ההסכם הקואליציוני, לקיצור כהונת הממשלה לשלוש שנים, כפי שעוגנה בהסכם הקואליציוני, החלו בליכוד ובכחול לבן להכין חוק להוספת חצי שנת כהונה לכל אחד מהמיועדים לראשות הממשלה - נתניהו וגנץ.

כשהבינו באופוזיציה את הניסיון להארכת הכהונה, הודיעו על משיכת כל ההסתייגויות שהגישו, והם דורשים לקיים את ההצבעה כבר עכשיו. מדובר למעשה בתרגיל פרלמנטרי, שמטרתו למנוע מנתניהו וגנץ להוסיף את הסעיף לחוק היסוד על הארכת הכהונה.

בקואליציה ביקשו לצאת להפסקה מישיבת המליאה, כדי להתארגן לקראת הצבעה - או לנסות ולהכניס בכל זאת את הסעיף על הארכת הרוטציה, שצפויה להתקיים באופן בו, לאחר שנה וחצי של כהונת נתניהו, ועוד שנה וחצי של כהונת גנץ, יחזור נתניהו לחצי שנת (או תשעה חודשים) של כהונה נוספת, ולאחר מכן יחזור גנץ לתקופה דומה של כהונה בראשות הממשלה.

לאחר התייעצויות, החליטו בליכוד ובכחול לבן בכל זאת למשוך את ההצעה, ולהביא את החוק לדיון מחודש, לצורך הכנסת הסעיף להארכת הכהונה, בוועדה המיוחדת שהוקמה לשם העברתו, בראשה עומד ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן). באופוזיציה איימו שאם יובא החוק לוועדה, יגישו שוב אלפי הסתייגויות, וימשכו את הדיונים אל מעבר לדד-ליין להרכבת הממשלה.