דרמה בכנסת: הדיון במליאה נעצר, חוקי הרוטציה חוזרים לוועדה

האופוזיציה משכה את ההסתייגויות שהעמידה להצבעה, וניסתה להביא להצבעה מיידית כדי למנוע מנתניהו וגנץ להוסיף כשנה וחצי לכהונת הממשלה. אך בקואליציה השיבו בתרגיל משלהם, והחוק יחזור לוועדה. במקביל הודיעו נתניהו וגנץ: השבעת הממשלה - בעוד שבוע

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/05/20 22:15 יב באייר התשפ

דרמה בכנסת: הדיון במליאה נעצר, חוקי הרוטציה חוזרים לוועדה
מליאת הכנסת, הערב, צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

הדרמה הפוליטית בכנסת נמשכת. לאחר שחוק יסוד הממשלה הגיע לדיון במליאה, לפני ההצבעה עליו בקריאה שנייה ושלישית, הגישה האופוזיציה אלפי הסתייגויות, כדי להתיש את חברי הממשלה העתידית ולמשוך את ההצבעה כמה שיותר קרוב לדד ליין להרכבת הממשלה, ביום חמישי בערב. 

חברי הכנסת נערכו ללילה ארוך במיוחד של פיליבסטר, עם הצבעות על כל הסתייגות והסתייגות, אך במקביל, ובשל ההערכה כי בג"ץ יתנגד, במסגרת העתירה שהוגשה לו נגד ההסכם הקואליציוני, לקיצור כהונת הממשלה לשלוש שנים, כפי שעוגנה בהסכם הקואליציוני, החלו בליכוד ובכחול לבן להכין חוק להוספת חצי שנת כהונה לכל אחד מהמיועדים לראשות הממשלה - נתניהו וגנץ.

כשהבינו באופוזיציה את הניסיון להארכת הכהונה, הודיעו על משיכת כל ההסתייגויות שהגישו, והם דורשים לקיים את ההצבעה כבר עכשיו. מדובר למעשה בתרגיל פרלמנטרי, שמטרתו למנוע מנתניהו וגנץ להוסיף את הסעיף לחוק היסוד על הארכת הכהונה.

בקואליציה ביקשו כעת לצאת להפסקה מישיבת המליאה, כדי להתארגן לקראת הצבעה - או לנסות ולהכניס בכל זאת את הסעיף על הארכת הרוטציה, שצפויה להתקיים באופן בו, לאחר שנה וחצי של כהונת נתניהו, ועוד שנה וחצי של כהונת גנץ, יחזור נתניהו לחצי שנת (או תשעה חודשים) של כהונה נוספת, ולאחר מכן יחזור גנץ לתקופה דומה של כהונה בראשות הממשלה.

החוק יובא לוועדה

לאחר התייעצויות, החליטו בליכוד ובכחול לבן בכל זאת למשוך את ההצעה, ולהביא את החוק לדיון מחודש, לצורך הכנסת הסעיף להארכת הכהונה, בוועדה המיוחדת שהוקמה לשם העברתו, בראשה עומד ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן). באופוזיציה איימו שאם יובא החוק לוועדה, יגישו שוב אלפי הסתייגויות, וימשכו את הדיונים אל מעבר לדד-ליין להרכבת הממשלה.

מדוברות הכנסת נמסר כי יו"ר הוועדה המיוחדת, ח"כ איתן גינזבורג, הודיע למליאת הכנסת כי הוא מבקש להחזיר לוועדה המיוחדת את סעיף 7 א' להצעת חוק יסוד הממשלה, לעניין הרוב הדרוש לשינוי מועד הבחירות לכנסת ה-24. לאחר הצבעה שמית המליאה אישרה את הבקשה ברוב של 87 תומכים מול 17 מתנגדים והנושא יוחזר לדיון בוועדה המיוחדת. 

השבעת הממשלה - ביום רביעי

במקביל לדרמה במליאה, יצאו הליכוד וכחול לבן בהודעה משותפת, בה נאמר כי נתניהו וגנץ "סיכמו על הקמת הממשלה והשבעתה ביום רביעי בשבוע הבא, 13.5.20. זאת לאחר השלמת תהליך החקיקה הלילה".