משרד וחצי לארבעה בכירים: איך תראה חלוקת התיקים בימינה?

במשא ומתן הקואליציוני, נתניהו לא משאיר לימינה תיקים בכירים והיריבות בתוך צמרת המפלגה הולכת וגדלה. לפרץ אין בריתות בתוך ימינה, אלא רק את ההבטחה של נתניהו, בנט הוא ראש הרשימה, שקד חיכתה בסבלנות ומצפה שעכשיו הגיע תורה וסמוטריץ' גם רוצה להיות סביב שולחן הממשלה. בכירים במפלגה - "יכול להיות שההחלטה הטובה ביותר היא להישאר מחוץ לממשלה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 29/03/20 17:40 ד בניסן התשפ

משרד וחצי לארבעה בכירים: איך תראה חלוקת התיקים בימינה?
ראשי ימינה חוגגים בערב הבחירות. , צילום: ללא

המשא ומתן הקואליציוני בשיאו, אך ימינה, ככל הנראה, תישאר עם מעט מאוד ביד. בעוד שהמפלגות החרדיות נשארו עם השרים שלהם מממשלת המעבר הנוכחית, ארבעת הבכירים של ימינה ייאלצו לוותר על התארים ולהסתפק בשני שרים בלבד, מכיוון שהמפתח הקואליציוני הוא שר על כל ארבעה מנדטים. כרגע המשרד היחידי שעומד על הפרק הוא החינוך ושני בכירים יכהנו בו ברוטציה. לגבי התיק השני ישנה שאלה גדולה האם בימינה יקבלו משרד מלא, או שייאלצו להסתפק בחצי משרד ולכהן רוטציה עם שר מהליכוד. 

שר הביטחון בנט קיבל את המשרד לאחר שאיים על נתניהו במעבר לכחול לבן, כיום כבר ברור שהתיק הזה יעבוד לידי כחול לבן. בשנה וחצי הראשונות יכהן בו בני גנץ ובחלק השני של הרוטציה, כאשר גנץ ימונה לראש ממשלה, ייכנס לנעליו גבי אשכנזי. בנט רוצה תיק בכיר אחר, ככל הנראה האוצר, אך בליכוד כבר רבים עליו מכיוון שלא נותרו להם תיקים בכירים רבים. המלחמה היא בין שר החוץ, ישראל כ"ץ לבין ניר ברקת, שקיבל הבטחה בטרם הבחירות שהוא ימונה לשר האוצר הבא. בנט צפוי להתמנות לשר בתוקף היותו ראש הרשימה, אך איילת שקד דורשת שהוא יקיים את ההבטחה שלו מולה, ואחרי חצי שנה שהיא וויתרה לו כשנכנס למשרד הביטחון, היא מצפה שעכשיו הוא יוותר לה. יו"ר ימינה לא עשה את כל הדרך הזו כדי להיות ח"כ זוטר, ולכן הסיכוי שיוותר לשקד אפסי בהחלט.

בנט לא רוצה לחזור למשרד החינוך ממנו יצא רק לפני שנה ולכן האופציה של המשרד הבכיר ביותר שימינה תקבל לא על השולחן. את חבריו זה דווקא מעודד. שר החינוך רפי פרץ חפץ להישאר במשרדו, אולם הוא נותר ללא בריתות בימינה, כאשר הוא חבר הכנסת היחיד מהבית היהודי. בצר לו נותר לו לקוות שנתניהו יעמוד במילתו וייתן לו את התיק, אך לא כחלק מהקצאת התיקים של ימינה, אלא באופן עצמאי. יו"ר הבית היהודי מבין שימינה לא תקבל שלושה תיקים לשישה מנדטים,  אך מבין כי אם הדיון יגיע לתוך ימינה, ידו על התחתונה. תקוותו הנוספת היא שראש הממשלה ילחץ על ימינה למנותו לשר החינוך היות והוא שילם מחיר אישי כבד על איחוד המפלגה. 

נתניהו ובנט. תקום ממשלת חירום?

נתניהו ובנט. תקום ממשלת חירום?צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, גם שקד רואה את עצמה שרת החינוך המיועדת בעיקר כי היא היחידה מבין הרביעייה שבשנה האחרונה לא כיהנה כשרה לעומת שלושת הגברים שלצידה. אך גם לה אין חיילים בתוך המפלגה, אלא רק התחייבויות. לעומתה, לשר התחבורה סמוטריץ' יש התחייבות בכתב עם בנט, הוא ראש מפלגה ויש לו שתי אצבעות בתוך המפלגה. אולם, הוא מספר 4 ברשימה וגם הוא יאלץ לעשות ויתורים. 

השאלה הגדולה היא מה נתניהו יעשה, האם ייתן לימינה שני משרדים בינוניים והם יאלצו לריב עליהם בניהם ואולי אף לעשות הגרלה, או שאולי הוא צפוי להתערב גם בזה ויכריע את המערכה. בימינה כועסים על ראש הממשלה, אך הם יודעים שגם בלעדיהם יש לנתניהו ממשלה רחבה, כך שאין להם מנופי לחץ מולו. קולות רבים בתוך המפלגה טוענים שבמסגרת האילוצים שנותרו להם, הבחירה הנכונה יותר היא דווקא לא להיכנס לקואליציה ולאתגר את הממשלה מימין.