המערכת הפוליטית גועשת על בחירת גנץ ליו"ר הכנסת

תגובות מעורבות לבחירת גנץ לתפקיד יו"ר הכנסת, והצעדים ראשונים לממשלת אחדות. היו"ר היוצא אדלשטיין: "בני, אני מאחל לך ליהנות בתפקיד - אבל רק לזמן קצר". ביש עתיד ובתל"ם שומרים על שתיקה

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/03/20 19:18 א בניסן התשפ

המערכת הפוליטית גועשת על בחירת גנץ ליו"ר הכנסת
צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות המהלך של מינוי בני גנץ לתפקיד יו"ר הכנסת. בני גנץ נבחר ליו"ר הכנסת, וצפוי לוותר על התפקיד בשבוע הבא כדי להיכנס לממשלת אחדות עם נתניהו, בה יכהן כשר החוץ ומ"מ ראש הממשלה, לשנה וחצי. גנץ נבחר ליו"ר הכנסת ברוב של 74 ח"כים, לעומת 18 שהתנגדו. ביש עתיד, תלם וישראל ביתנו החרימו את ההצבעה.

המהלך עורר תגובות מעורבות בפוליטיקה הישראלית, בימין מברכים את גנץ, בשמאל פגועים וזועמים. אך התגובה הכי חזקה היא דווקא בתוך כחול לבן, ששמרו על שתיקה רועמת. ההחלטה של בני גנץ להתמנות לתפקיד יו"ר הכנסת ולאפשר את בניית ממשלת האחדות, עוררה את זעמם של יש עתיד ותלם שככל הנראה יתפרקו מאיחוד כחול לבן.

הראשון לברך הוא דווקא יולי אדלשטיין שהתפטר לאחרונה, כדי להימנע מהחלטת בג"ץ. ככל הנראה הוא יוחזר לתפקידו לאחר שבני גנץ יומנה לשר החוץ במסגרת ממשלת האחדות. ""אני מברך את בני גנץ, יושב-ראש הכנסת החדש. בני, אני מאחל לך ליהנות בתפקיד - אבל רק לזמן קצר. כבר בימים הקרובים עלינו להקים ממשלת אחדות, בה תהיה גורם מרכזי - שהיא הדבר החשוב ביותר לו מצפים אזרחי ישראל. למען ממשלה כזו פעלתי בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. ממשלה כזו תוכל לעשות הכל כדי להתגבר על משבר הקורונה, כדי שנוכל יחד לעמוד באתגרים הכלכליים, החברתיים והביטחוניים עמם מתמודדת מדינת ישראל".

עוד בירכו בימין גם שר הביטחון, נפתלי בנט: "אני מברך את בני גנץ על הצעד האמיץ של כניסה לממשלת אחדות בראשות נתניהו. זה הדבר הנכון לישראל בעת חירום זו". אפילו דוד אלחייני, ראש מועצת יש"ע ברך: " בני,  כאזרח מדינת ישראל, אני מודה לך על שהוכחת כי למרות הלחצים מבית, שישראל מעל הכל. הוכחת שאתה מפקד בצבא הגנה לישראל גם לאחר שפשטת את המדים".

מנגד בשמאל העבירו ביקורת חריפה מאוד, לאחר שהרגישו נבגדים כשתמכו בבני גנץ להקמת ממשלה. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, שככל הנראה גם תיפרד ממפלגת העבודה, הגיב:"גנץ הפך למשת"פ של הנאשם מבלפור. על הבטחה אחת ויחידה בנה את עצמו בני גנץ – אלטרנטיבה שלטונית. כניסה לממשלת נתניהו היא יריקה בפרצופם ובגידה באמון של מצביעי כחול לבן וגוש המרכז שמאל כולו". 

עוד הוסיף: "גנץ הפנה היום עורף ליותר ממחצית הציבור בישראל. זה מעשה חמור שיש עימו קלון פוליטי וציבורי. בחרתם גנץ? קיבלתם את נתניהו על כתבי האישום שלו את רפי פרץ, סמוטריץ ורגב. אנחנו במרצ מחוייבים למאבק על הדמוקרטיה ושלטון החוק. נמשיך לשמור אמונים למצביעים שלנו. נצביע היום נגד בחירת גנץ לתפקיד יו"ר הכנסת. מדובר האחד התפקידים הכי חשובים בדמוקרטיה שלנו. השימוש שגנץ עושה בו רק כדי לזחול לממשלת נתניהו הוא גם ביזוי הכנסת. אני קורא לחברי בגוש המרכז שמאל לא לתת יד למהלך הנואל הזה".