התכנית החדשה של כחול לבן: ממשלת חירום מבחוץ, רוטציה עם נתניהו בהמשך

כחול לבן לא צפויה להיכנס לאחדות בתנאים הנוכחיים. היא תפעל להקפאת המצב הפוליטי, תנסה להחליף את יו"ר הכנסת במטרה לקבוע את סדר היום ברשות המחוקקת, ותשאף להחליף את נתניהו בתוך שנה וחצי מהיום

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/03/20 19:32 כח באדר התשפ

התכנית החדשה של כחול לבן: ממשלת חירום מבחוץ, רוטציה עם נתניהו בהמשך
נתניהו וגנץ. משבר בדרך לאחדות, צילום: פלאש 90, נועם ריבקין, מארק ישראל סלם

ממשלת אחדות, נכון לכרגע, יורדת מהפרק מבחינתו של יו"ר כחול לבן בני גנץ, ופגישות עם נתניהו שהיו עשויות להתקיים בהמשך לא יתממשו, כך על פי דיווח של חיים לוינסון. הסיבות העיקריות לשינוי - התנגדות פנימית בתוך כחול לבן לחבירה לנתניהו, והפנמה מצד גנץ כי אם יחבור לנתניהו תחת ממשלת חירום, השפעתו תהיה מוגבלת במקרה הטוב. 

בכחול לבן החליטו להטיל את כל כובד המשקל על חיזוק כוחם בכנסת. בחוק שינסה לקדם חבר הכנסת יאיר לפיד, הוא ינסה להקפיא את המצב הפוילטי ולהשאיר אותו כמו שהוא, תוך החלפת יו"ר הכנסת שתעניק לכחול לבן אפשרות לחזק את השפעה ברשות המחוקקת ולהגיע בעמדת כוח לתקופה של אחרי משבר נגיף הקורונה. על פי פסיקת בית המשפט העליון, הצבעה על זהות יו"ר הכנסת הבא צריכה להיקבע מחר, ובמידה וכחול לבן תחליף את היו"ר המכהן, יולי אדלשטיין, היא תוכל לקבוע את סדר היום הפוליטי.

יש לציין ,כי בכחול לבן בל זאת יצטרכו להתאחד עם נתניהו, אך באווירה שונה לחלוטין. בני גנץ הבין כי יתקשה להכניס את הרשימה המשותפת לממשלתו, זאת לאחר שנתקל בהתנדות נרחצת מבית, עת חברי הכנסת צביקה האוזר ויועז הנדל הבהירו לו כי לא יתמכו בבמשלה שכזו. אולם, במידה והמשא ומתן יתקיים בעוד מספר חודשים, הוא עשוי להתקיים באווירה שונה לחלוטין, כאשר נתניהו יגיע עייף מהתעסקות בנזקי הקורונה שגבתה כבר שלושה קרבנות, ואילו כחול לבן תגיע כשהיא שולטת בכנסת.

כמו כן, על פי דיווח של עמית סגל, עושה רושם כי במידה וכחול לבן אכן תיכנס למשלת אחדות עם נתניהו, היא תאפשר לנתניהו לכהן שנה בתפקידו בנוסף לחצי שנה שקיבל במטרה לטפל במשבר הקורונה, כאשר היא תבקש להציב את גנץ כראש ממשלה בשני וחצי שלאחר מכן.