כחול לבן לאזרחי ישראל: "אתם לא חיים בדמוקרטיה"

בכירי כחול לבן מנצלים את משבר הקורונה ותוקפים את נתניהו והליכוד והתנהלותם. גנץ: "בליכוד מנסים למנוע את עבודת הכנסת. לפיד: "נתניהו סגר את הדמוקרטיה הישראלית". בוגי: "פעם השלישית שנתניהו מנסה להמלט ממשפט ולשלוט כדיקטטור". הליכוד בתגובה: "בכחול לבן עסוקים בעסקנות פוליטית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/03/20 17:51 כא באדר התשפ

כחול לבן לאזרחי ישראל: "אתם לא חיים בדמוקרטיה"
ראשי כחול לבן תוקפים, צילום: אלעד מלכה

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על החרפת הצעדים ועל הכנסת אמצעים דיגיטליים למאבק בנגיף הקורונה ומנגד בליכוד מסרבים להקמת ועדות הכנסת, בכירי רשימת כחול לבן תקפו את הליכוד ונתניהו על התנהלותם.

יאיר לפיד היה הראשון לתקוף וברשומה בדף הפייסבוק שלו כתב : "אזרחי ישראל, יכול להיות שזה לא באמת מעניין אתכם עם כל הקורונה הזו באוויר, אבל נכון להיום אתם לא חיים בדמוקרטיה. הרשות השופטת נסגרה כבר לפני ארבעה ימים, בצו שניתן באחת בלילה, בלי שאף אחד ידע עליו. הרשות המחוקקת נסגרה היום, באופן בלתי חוקי. יו"ר הכנסת הקודמת, שלא נבחר לתפקידו, סגר את הכנסת. לפני כן הוא סירב לבקשת רוב חברי הכנסת – 62 במספר – לבחור יו"ר חדש במקומו. הוא סירב גם לבחור ועדות כנסת שיסייעו במאבק במגיפה".

לפיד טוען שצעדי הממשלה התקבלו ללא סמכות: "כל זה קרה ללא סמכות, בלי בחירה, בלי שאף אחד שאל אתכם. השנה, כאמור, היא 2020. אין שום בעיה לכנס את הכנסת בוידיאו. הטכנולוגיה קיימת. הסיבה היחידה שהיא אינה מופעלת, היא שהשלטון אינו מעוניין בכך. הוא לא רוצה שיפקחו או ישגיחו עליו, מפני שהוא יודע שהוא עושה טעויות קשות. כרגע המוסד היחיד שפועל במדינה הוא ממשלת מעבר בלתי נבחרת, עם ראש ממשלה שהפסיד בבחירות. היות ואין לו רוב בכנסת – הוא סגר את הכנסת. היות והיה צריך לעמוד למשפט – הוא סגר את בית המשפט". לפיד סיים את הפוסט שלו בהאשמות חריפות במיוחד: "נכון לרגע זה, בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין סגרו את הדמוקרטיה הישראלית".

משה בוגי יעלון כתב שנתניהו מנסה להימלט ממשפטו: "למי שעדיין לא קולט, זו הפעם השלישית שנתניהו מנסה להגיע ל-61 מנדטים, כדי להימלט ממשפט ולשלוט כדיקטטור. הוא שוב נכשל, אך אינו משלים עם תוצאות הבחירות. לכן, הוא משתמש בחוסר אחריות באיום הקורונה, מנטרל את בית המשפט, פוגע במכוון בפיקוח הפרלמנטרי הדמוקרטי של הכנסת". בוגי גם כתב מי ואיך יקים את הממשלה הבאה ומי יהפוך את ישראל לדיקטטורה. "כחול לבן תקים ממשלת חירום רחבה ככל האפשר, גם אם נתחיל בממשלה צרה, כדי להציל את המדינה. לא ניתן לנתניהו להפוך את ישראל לדיקטטורה".

גם יו"ר כחול לבן ובעל המנדט להרכבת הממשלה, בני גנץ, תקף גם הוא והביע חשש שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה: "הליכוד, בשליחות נתניהו וח׳׳כ אדלשטיין, מנסים בכל מחיר למנוע את עבודת הכנסת. זה מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת. צעדי הליכוד הם תקדים מסוכן לדמוקרטיה וניאבק בזה בכל הכוח".

מוקדם יותר היום גם גבי אשכנזי ביקר את החלטת נתניהו להכניס את תקנון החירום לתוקפו: "הממשלה אישרה את תקנון שעת חירום במחטף וזאת מבלי שניתנה האפשרות לקיים דיון באפון רציני ולהשלימו. לא ראוי שכך זה יאושר".

בליכוד מיהרו להגיב לראשי כחול לבן: "בשעה שראש הממשלה נאבק סביב השעון במגיפת הקורונה כדי להציל את חייהם של אזרחי ישראל, חברי הכנסת של כחול לבן וליברמן עסוקים בעסקנות פוליטית במטרה לבצע מחטף שלטוני באמצעות חקיקה אנטי דמוקרטית. במקום לגלות אחריות לאומית ולהצטרף מייד לממשלת חירום, הם עסוקים בעסקנות פוליטית קטנונית בניגוד גמור להבטחותיהם לבוחריהם". בליכוד קוראים לכחול לבן להיפגש עוד הערב כדי להקים את ועדות הכנסת בהסכמה.