דרמה פוליטית: ליברמן המליץ על גנץ להרכבת ממשלה | צפו בשידור

נשיא המדינה ריבלין מקיים את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. צפו בשידור הישיר מבית הנשיא. ליברמן המליץ על גנץ והצטרף לרשימה המשותפת, בעוד ימינה המליצה על נתניהו. לגנץ מסתמן רוב לקבל המנדט מהנשיא

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 15/03/20 08:58 יט באדר התשפ

דרמה פוליטית: ליברמן המליץ על גנץ להרכבת ממשלה | צפו בשידור
ריבלין, צילום: Flash90

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין החל הבוקר (א') את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. בטרם יחלו ההתייעצויות יועברו בשידור חי דבריו של נשיא המדינה לאזרחי ישראל לאור המצב. בשל הנחיות משרד הבריאות עקב הקורונה, נציגי התקשורת לא יורשו להיכנס לבית הנשיא, וכלל ההתייעצויות יועברו בשידור חי באינטרנט ובטלוויזיה.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיע אל בית הנשיא לפני שעה קלה, והמליץ לנשיא המדינה ראובן ריבלין על בני גנץ להרכבת הממשלה. ליברמן, המהווה את לשון המאזניים בכנסת, הביא דחיפה גדולה ליו"ר כחול לבן בדרכו לקבל את המנדט מריבלין, זאת לאחר שגם ברשימה המשותפת המליצו לריבלין על גנץ. נכון לכרגע, נראה כי לגנץ יהיו 61 המנדטים הדרושים לקבל את שרביט הרכבת הממשלה. 

עם זאת, נשיא המדינה צינן את הדרמה והודיע כי לא יטיל את המנדט על מי מהמועמדים, בטרם יפגש עמם. ריבלין אמר כי "המתמטיקה ברורה, אבל גם המסר של ליברמן לאחדות, לכן אפגש עם גנץ ונתניהו לפני שאטיל את המנדט". 

מי שהגיעה מטעם מלפגת ימינה אל הנשיא היא חברת הכנסת איילת שקד, שהמליצה על ראש הממשלה בנימין נתניהו כאדם המתאים להרכיב את הממשלה הבאה. שקד אמרה לנוכחים במקום כי : "אנחנו עומדים בפני תקופה מורכבת מאד ומאתגרת מאד. נדרשת ממשלה מתפקדת עם יכולת חקיקה, על מנת לטפל במשבר הבריאותי והכלכלי החריף אליו נקלענו"

שקד בבית הנשא. המליצה על נתניהו

שקד בבית הנשא. המליצה על נתניהוצילום: ללא

"בשעה כזו צריך להקים ממשלה במהרה, ישנם צעדים משמעותיים שמצריכים חקיקה, לדעתנו, רוה"מ נתניהו עם הניסיון העשיר שלו וגם עם הניסיון של אנשי גוש הימין צריך להרכיב את הממשלה. אנו קוראים לגנץ ופרץ  לגלות אחריות לאומית ולהקים ממשלת אחדות קבועה". 

עוד הוסיפה שקד ואמרה: "מכיוון שזה בלתי אפשרי כרגע להקים ממשלת ימין צרה, צריך ללכת לממשלת אחדות, זה מה שנמצא על הפרק עבור טובת המדינה. אני חושבת שממשלה צרה היא גם אופציה. היא מתפקדת לא פחות טוב ואפילו יותר טוב מממשלת אחדות. מכיוון שאין לנו רוב, אז צריך להקים ממשלה רחבה". 

מי שעוד המליץ על נתניהו הוא חבר הכנסת אופיר סופר (ימינה) שאמר: "זו עת חירום לאומית ולצד הפונקציונליות אותה צריכה למלא הממשלה העתידית, ישנה משמעות גדולה לאחדות ולחיבור. זו רוח שהעם מצפה לה ועלינו לעשות זאת בהקדם האפשרי."

אחרי שבליכוד המליצו על נתניהו, ובכחול לבן על בני גנץ, חברי הרשימה המשותפת החליטו לתת את המלצתם לגנץ, כולל חברי בל"ד. המשמעות היא שאם ישראל ביתנו תמליץ גם היא על גנץ, יהיה לו רוב של 62 מנדטים, והוא יקבל ראשון את המנדט להרכבת הממשלה.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, אמר לנשיא: "זה זמן לשותפות גורל בין כל האנשים. אנחנו גאים בהישג שלנו ונצביע בעד ערכים ונאמר לא באופן מפורש נגד ממשלת הימין ונגד בנימין נתניהו. הפשיזם בשלטון, מי שעוקב אחרי אזרחים ומסית נגד מיעוט"

עודה הוסיף: "בל״ד קיבלו החלטה אמיצה שהיא העיקר, לכבד את החלטת הרוב של המשותפת. כלומר, למרות עמדתם המתנגדת לכל המלצה, הם בסופו של דבר נקטו במהלך אחראי ואמיץ ואנחנו מאוד מעריכים זאת. ואנחנו 15 ממליצים על ממשלת מרכז שמאל. אם תהיה אחדות, נתנגד".

הנשיא ריבלין אמר בפתח ההתייעצויות: "התמודדות עם מצבי חירום מעולם לא פגעה בדמוקרטיה הישראלית אלא להפך – היא חיזקה את הדמוקרטיה. עלינו לקיים הליכים דמוקרטיים חיוניים גם בשעת חירום". לדברי ריבלין, "לא הנשיא מרכיב את הממשלה אלא הכנסת עושה זאת. כל בר דעת שצופה בחדשות מבין היטב שזו שעת מבחן.

"אני מבקש מכולם להגיע לכאן בהבנה שהמטרה היא להקים ממשלה בהקדם האפשרי. יתכן שזה יהיה כרוך בעיצוב הסדרי ביניים לחודשים הקרובים אך אין ספק שזה מה שהעם מצפה ממנהיגיו", הוסיף הנשיא.

השר יריב לוין, שהגיע ראשון מטעם הליכוד, אמר לנשיא כי העביר לצוות המו"מ של כחול לבן את הצעת ראש הממשלה מהבוקר, להקמה מיידית של ממשלת חירום לשישה חודשים.

על פי הנוהג, ייפגש הנשיא עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על חבר הכנסת עליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד: הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

לוחות הזמנים וסדר הגעת נציגי המפלגות:

10:30 הגעת נציגי סיעת הליכוד להיוועצות במשכן הנשיא.
11:15 הגעת נציגי סיעת כחול לבן להיוועצות במשכן הנשיא.
12:00 הגעת נציגי סיעת הרשימה המשותפת להיוועצות במשכן הנשיא.
12:45 הגעת נציגי סיעת ש"ס להיוועצות במשכן הנשיא.
15:15 הגעת נציגי סיעת יהדות התורה להיוועצות במשכן הנשיא.
16:00 הגעת נציגי סיעת העבודה-גשר-מרצ להיוועצות במשכן הנשיא.
16:45 הגעת נציגי סיעת ישראל ביתנו להיוועצות במשכן הנשיא.
17:30 הגעת נציגי סיעת ימינה להיוועצות במשכן הנשיא.

ההתייעצויות יועברו בשידור חי מבית הנשיא, כמו גם הצהרת הנשיא לפני ההתייעצויות. ונעביר אותן בשידור חי בכיפה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן