הקלפיות נפתחות: יום הבוחר הגיע

יותר מ-6 מיליון בעלי זכות בחירה ייצאו היום להצביע ברחבי הארץ והמתמודדים לכנסת יילחמו על כל קול. הפוליטיקאים יחכו לתוצאות הראשונות בעוד 15 שעות

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/03/20 06:55 ו באדר התשפ

הקלפיות נפתחות: יום הבוחר הגיע
צילום: פלאש 90, הדס פרוש

היום (ב') יתקיימו הבחירות לכנסת ה-23. על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע, במדינת ישראל יש ישראל יש כיום 6,453,255 בעלי זכות בחירה, הנקראים להצביע ב־10,631 הקלפיות הפרוסות ברחבי הארץ, בהן 16 קלפיות מיוחדות עבור אזרחים הנתונים בבידוד בבתיהם מחשש שנדבקו בנגיף הקורונה. 

החל משעות הבוקר יצאו ראשי הרשימות לקלפיות, יחד עם חברי רשימותיהם כדי לסחוט מנדטים נוספים ביום הבוחר. אליהם יצטרפו הפעילים השונים שימתינו לבוחרים בכל הזדמנות אפשרית כדי לשכנעם, בעוד שאנשי הקמפיין ימשיכו להדהד את מסרי המפלגות באגרסיביות. אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על יום השבתון, מיקומי הקלפיות, אופן ההצבעה והקלפיות המיוחדות.

מי מצביע:

כל תושב או תושבת מדינת ישראל שמלאו לו או לה 18 ביום הבחירות.

איפה מצביעים: 

משרד הפנים שלח לכל בעלי זכות ההצבעה 'הודעה לבוחר', עם ציון מקום הקלפי הסמוכה למקום מגוריו.
גם אם לא הגיעה אליכם ההודעה עד ליום הבחירות, קל מאוד לאתר את מקום הקלפי. אתר המידע הממשלתי של משרד הפנים נותן מענה מיידי לבדיקת זכאות ההצבעה ובירור מקום הקלפי. כל מה שצריך זה מספר תעודת זהות ותאריך הנפקת התעודה. אפשר לקבל את המידע גם בטלפון 1-800-222-290, או באמצעות הודעת סמס למספר 050-8085500 (יש לכתוב את מספר תעודת הזהות ב-9 ספרות כולל סיפרת הביקורת, ואת תאריך הנפקת תעודת הזהות). ניתן גם לשלוח פקס ל-1-800-222-291 עם שני פרטי המידע האלה.

מתי מצביעים:

רוב הקלפיות ייפתחו ביום הבחירות בשעה 7:00 בבוקר וייסגרו ל-22:00. ביישובים הקטנים (מתחת ל-350 תושבים) שעות ההצבעה הן מהשעה 8:00 ועד לשעה 20:00. כך גם בבתי החולים ובבתי הסוהר והמעצר. כל מי שיגיע לקלפי לפני שעת הסגירה יוכל להצביע, גם אם לא הספיק עדיין להיכנס אל מעבר לפרגוד.

איך מצביעים: 

ניתן להצביע בבחירות באמצעות תעודת זהות או דרכון בתוקף או רישיון נהיגה, ולחיילים - תעודת חוגר או תעודת קצין. שימו לב כי אין צורך להביא את ההודעה לבוחר.
עבור נכים ובעלי צרכים מיוחדים שאינם יכולים להצביע בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם, ישנן "קלפיות נגישות מיוחדות", שמיקומן מפורסם באתר משרד הפנים.
מי שמאושפז בבית חולים  ביום הבחירות רשאי להצביע בקלפי למאושפזים המוצבת בבית החולים, שנועדה גם עבור עובדי הצוות הרפואי של בית החולים. מי שנמצא בשירות מילואים פעיל ביום הבחירות זכאי להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים שממוקמות בבסיסי צה"ל, כנ"ל לגבי אנשי משטרה או שב"ס.

אופן ההצבעה:

הבוחר מזדהה אצל מזכיר הקלפי על ידי מסירת מסמך מזהה, ולאחר מכן יקבל מיו"ר ועדת הקלפי מעטפות הצבעה חתומות כדין.
מאחורי הפרגוד בוחר המצביע בפתק הצבעה אחד בלבד, שעליו רשומים אות וכינוי הרשימה שבעדה החליט להצביע, ומכניס אותו למעטפת ההצבעה שקיבל. הבוחר רשאי להשתמש בפתק הצבעה לבן ריק שעליו יוכל לרשום, בעט כחול בלבד, את אות הרשימה או האות והכינוי של הרשימה שלה הוא מצביע.

פתקי ההצבעה לכנסת ה-23

פתקי ההצבעה לכנסת ה-23צילום: ועדת הבחירות המרכזית

פתקי הצבעה ריקים (בצבע לבן) מיועדים למקרים של מחסור בפתקי הצבעה של אחת מהרשימות. בהתאם לחוק הבחירות, המצביע בפתק ריק (לבן) חייב לכתוב בכתב יד את האות או האותיות של הרשימה שעבורה הוא מצביע. פתק ריק שלא נכתב עליו דבר, המוכנס למעטפת ההצבעה ייחשב לפתק פסול ולא ייכלל במניין הקולות הכשרים.
מצביעים שמאושפזים בבית חולים, אסירים, חיילים ודיפלומטים בחו"ל מצביעים בקלפיות מיוחדות באמצעות מעטפות כפולות - קולותיהם ייספרו לאחר ספירת כלל הקולות.

55 קלפיות נפתחו הבוקר בבתי הסוהר ברחבי הארץ. בשירות בתי הסוהר מציינים כי פוטנציאל המצביעים בקרב האסירים עומד על כ-7,900.

הקלפיות צפויות להסגר בכל מתקני הכליאה בשעה 20:00, לאחר מכן תאספנה על ידי ועדות הקלפי.

יום שבתון ותחבורה ציבורית:

יום הבחירות הוא יום שבתון על-פי חוק, אך פועלים בו כסדרם שירותי תחבורה ושירותים ציבוריים אחרים כפי שיקבע שר הפנים.

ועדת הבחירות המרכזית, בשיתוף משרד התחבורה, הודיעה כי למעלה משש מאות קווי תחבורה ציבורית בין עירוניים, וכן רכבת ישראל, יהיו זמינים לכלל הציבור הרחב בחינם - החל מהשעה 20:00 ביום שלפני יום הבחירות ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית ביום הבחירות. 

ביום הבחירות שירותי הנסיעה בתחבורה הציבורית הבינעירונית ב-650 קווים, וברכבת ישראל, יהיו בחינם לכלל הציבור הרחב, החל מהשעה 20:00 ביום שלפני הבחירות (ראשון) ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית ביום הבחירות.
לרשימת קווי האוטובוס הבינעירוניים הפתוחים לנסיעה בחינם, ניתן לפנות למוקד המידע של משרד
התחבורה במספר *8787.

הנוסע באוטובוס של התחבורה הציבורית הבינעירונית יעלה לאוטובוס (לאחר שווידא, כי אכן קו
האוטובוס נכלל ברשימת הקווים הפתוחים לנסיעה בחינם) באופן חופשי, ללא צורך בהזדהות, וללא
צורך בכרטיס.
הנוסע ברכבת, ימשוך "כרטיס נסיעה יום הבחירות" במכונת הכרטוס האוטומטית או בקופות
הנמצאות בתחנות הרכבת.
הזכאות להסעה לאילת וחזרה מאילת תתאפשר לאחר בדיקת זכאות ובכפוף לרישום מוקדם מול מרכזי
מידע "אגד" במספר 2800.*

נגיף הקורונה והצבעת המבודדים

על פי הערכת משרד הבריאות, בישראל יש כ-1500 איש, נכון להיום, שנמצאים בבידוד בית בשל הקורונה. לא מדובר באנשים שנדבק בנגיף, אלא בכאלה ששהו במדינות או במקומות בהם היה חשש להידבקות, וקיבלו הנחיה להישאר בבידוד מחשש להידבקות.

ועדת הבחירות המרכזית, בשיתוף משרד הבריאות, פעלו להקמת קלפיות מיוחדות עבור המבודדים, וכן פרסמו שורת הנחיות במטרה למנוע את המשך הפצת הנגיף. במשרד הבריאות מדגישים כי הגעתם של בעלי זכות ההצבעה השוהים בבידוד מותרת כל עוד הם אינם סובלים מחום, שיעול או קשיי נשימה - המהווים תסמינים לתחלואה בקורונה. בוחר הסובל מאחד מהתסמינים הללו או יותר ביום הבחירות או יום קודם לכן - נדרש שלא להגיע לקלפי. כמו כן, הבוחר יגיע לקלפי בבידוד, ברכב פרטי (ולא ציבורי), לא יעשה שימוש במעליות ויעטה מסכת פה אף או בד זמין אחר לכיסוי הפה והאף. אם הבוחר מגיע עם מלווה, גם על המלווה להיות חבוש במסכה.

רשימת הקלפיות המיועדות למבודדי הקורונה, ברחבי הארץ:

רשימת הקלפיות הנגישות למבודדי הקורונה

רשימת הקלפיות הנגישות למבודדי הקורונהצילום: ועדת הבחירות המרכזית

עם הגעתו, ימתין הבוחר לתורו מחוץ לקלפי תוך שמירת מרחק של שני מטרים מהסובבים, ותוך הימנעות ממגע בחפצים במקום. לכשיגיע תורו להזדהות בפני מזכיר ועדת הקלפי, יניח הבוחר את אמצעי הזיהוי על השולחן מחוץ למקום הקלפי ויסיר את המסכה לצורך זיהויו וישיבה לפניו לאחר מכן. אם הגיע ללא מסכה, יעטה מסכה אותה יקבל בעמדת החיטוי, יחטא את ידיו בתכשיר על בסיס אלכוהול ויעטה כפפות. הבוחר ימלא את ההצהרה כי הוא מבקש לבחור בקלפי המיועדת לשוהים בבידוד בית ואת פרטיו על גבי המעטפה החיצונית. את העט יש להשליך לפח ייעודי.

בתום ההצבעה, ולאחר צאתו ממקום הקלפי, יאסוף הבוחר את אמצעי הזיהוי שלו. לאחר שלקח את אמצעי הזיהוי יסיר הבוחר את הכפפות וישליכן לפח האשפה מחוץ למקום הקלפי.

כל המידע באדיבות אתר ועדת הבחירות המרכזית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן