יברקן מסביר מדוע עזב את כחול לבן: "רימו אותי"

חבר הכנסת גדי יברקן, עורר מהומה כשעזב את כחול לבן, אך הוא מתעקש כי המהלך נעשה מסיבה אידאולוגית. "המילה בגידה היא עדינה לעומת הביקורות וההשמצות שספגתי". אך לא חוסך גם ביקורת על השר ארדן מהליכוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/02/20 09:07 ג באדר התשפ

יברקן מסביר מדוע עזב את כחול לבן: "רימו אותי"
צילום: Noam Rivkin Fentonl/Flash90

לפני חודש וחצי התעוררה מהומה במערכת הפוליטית, כשחבר הכנסת מיוצאי אתיופיה, גדי יברקן, עזב את כחול לבן ועבר לליכוד. יברקן מכחול לבן קיבל מהליכוד הצעה לשריון ברשימת המפלגה בכנסת. יברקן כבר היה בעברו במפלגת הליכוד אך עזב במחאה אחרי מותו של סלמון טקה. לאחר מכן עבר למפלגת כחול לבן ומוקם במקום ה-33 ברשימה.  את יברקן הדיחו מכחול לבן עוד בשלב המשא ומתן עם הליכוד, והוא שוריין ברשימה במקום ה-20.

רבים במערכת הפוליטית, כולל נאמניו הקרובים, הביעו זעזוע מהמהלך וראו בו חוסר נאמנות. בליכוד אסרו ליברקן לדבר על המעבר בעקבות הרגישות במעבר בין המפלגות, אך כעת הוא פותח הכל. בראיון שנתן לישראל היום סיפר "המילה בגידה היא עדינה לעומת הביקורות  וההשמצות שספגתי". יברקן מצהיר "חשוב לי להציג את הצד שלי, כדי שהציבור יבין שאם  באמת הייתי אופורטוניסט, כמו שהציגו אותי,  לא היו בחירות נוספות - כי אני הייתי הח"כ  ה-‭61‬ שחסר לנתניהו בגוש הימין".

על עזיבת כחול לבן אמר: "הם רימו אותי. למדתי בדרך הקשה שסדר העדיפויות שלהם שונה משלי". יברקן מתאר את המעבר לכחול לבן תחת תל"ם בראשות בוגי יעלון שהיה גם חבר ליכוד בעבר, והאמין ששם סוגיית היחס ליוצאי אתיופיה תשתנה. "אחרי הבחירות השניות הבנתי שבני גנץ לא לוקח אותי ברצינות.  ביקשתי ממנו שנושא הקהילה האתיופית יהיה בתוכנית ‭ 100‬ימים של הממשלה. הוא אמר לי 'בסדר', ואז גיליתי שבמשא ומתן של עמיר פרץ מול כחול לבן על הרכבת הממשלה, העבודה-גשר שמו על השולחן את הנושאים של הקהילה האתיופית - וגנץ סירב לבקשות שלהם".

יברקן מתאר כי חיפש תשובות בקרב הבכירים במפלגה אך גילה שאף אחד לא מתעניין בבקשתו, ומבטיחים שיטפלו בעניין בזמן שבפועל לא קורה דבר. "רצתי במליאה, התרעתי בזמן אמת בפני בני גנץ, אבל הבנתי שאני רץ במעגלים  סביב עצמי. זה היה הקש ששבר את גב הגמל" מספר חבר הכנסת. יברקן מתאר כי אין מדובר במקרה בודד ובשבמקרים נוספים קיבל הבטחות ריקות מכחול לבן, אף יותר מזה כשנאבק כנגד אפליה בגן ילדים במפלגה החליטו להשתיק אותו, כך הוא טוען. בכחול לבן אף אסרו עליו להתראיין בנושא, מספר דקות לפני שעלה לשידור.

היחדי מבכירי כחול לבן שיברקן לא שומר לו טינה זה ליעלון: "בוגי נלחם בשבילי. הוא הביא אותי לתל"ם,  לכחול לבן, והאמין בי, והוא אדם מדהים. כשעדכנתי אותו בהתפתחויות במשא ומתן עם הליכוד, הוא היה קשוב כל העת. אבל מהאחרים בכחול לבן קיבלתי תחושה  של הילד הרע. גנץ אמר לי שמבחינתו אני יכול לעזוב, וכל השאר אמרו לי שההצעה מהליכוד היא פייק ולא אמיתית".

אמנם ליברקן יש גם ביקורת על חברו לליכוד גלעד ארדן, המשמש כשר לביטחון פנים. "השר ארדן היה יכול לעשות יותר, ולצערי הרב זה לא נעשה. יכולנו למנוע יותר מקרים אם ארדן היה פחות מגבה שוטרים על אוטומט. זה שאני אשב איתו באותה מפלגה לא אומר שבאתי לחפות על שרים מהליכוד באופן אוטומטי".