ח"כ שקד לכיפה: "כחול לבן צריכים לקבל את ההצעה של הליכוד"

יו"ר הימין החדש טוענת שהמחלוקת בנושאי דת ומדינה ניתנים לגישור: "זה רק עניין של רצון טוב", ומסבירה למה צריך למנוע בחירות שלשיות: "זה לא ישנה את המפה הפוליטית רק ידחה תהליכים חשובים בעוד חצי שנה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 02/12/19 18:12 ד בכסלו התשפ

ח"כ שקד לכיפה: "כחול לבן צריכים לקבל את ההצעה של הליכוד"
איילת שקד באולפן כיפה, צילום: כיפה

לאחר שניסתה לתווך בין החרדים לליברמן, יו"ר הימין החדש, ח"כ איילת שקד, מסבירה מה המתווה שלה בנושאי דת ומדינה ומסבירה האם ומתי לקנות בתים בשכונה החדשה בחברון?  

יצאת לפני מספר שעות מפגישה עם יו"ר הכנסת אדלשטיין. האם אנחנו בדרך לבחירות שלישיות? 

"אנחנו מנסים לעשות מה שאפשר כדי לקדם ממשלת אחדות. הליכוד הציעו לכחול לבן הצעה מאוד הגונה במסגרתה נתניהו יכהן כחצי שנה ראשונה כראש ממשלה, בזמן הזה גנץ יכול ללמוד מכיוון שאין לו ניסיון כשר. אחרי חצי שנה גנץ יקבל את המושכות. בסיטואציה שנוצרה, כשיש תיקו בין הגושים, אין שום סיבה לא לקבל את ההצעה ולגרור את המדינה למערכת בחירות שלישית ומיותרת". 

מה הוא יספיק לעשות בחמישה חודשיים האלו? 

"אני מקווה שאיך שתקום הממשלה נחיל את את החוק הישראלי על בקעת הירדן, צריך גם להעביר תקציב - נעשה גם את זה. זה לא ממשלה שתוכל לעשות מהפכות, את פסקת ההתגברות לא נוכל להעביר, אבל נוכל לטפל בחיים עצמם. זה עדיף בוודאי מללכת למערכת בחירות שלישית. 

יש שתי אפשרויות או שליברמן חוזר לגוש הימין, שזו בוודאי האופציה המועדפת עלי כי אז מקימים ממשלת ימין שיכולה לעבוד כמו שצריך, כמו שעבדנו בארבע השנים האחרונות. או שכחול לבן הולכים עם הליכוד ומפלגות הגוש. אנחנו כבר יודעים שמפלגות הגוש הן לא הבעיה כי כחול לבן היו שמחים לשבת איתנו ועם החרדים בממשלה, הבעיה היחידה היא החצי שנה הזו שנתניהו ראש ממשלה, אם הולכים לבחירות גם ככה הוא יהיה ראש ממשלה חצי שנה". 

היום (ב') נפגשת פעם נוספת גם עם ליברמן. את מנסה לגשר בינו לבין החרדים. מה המתווה שלך בנושאי דת ומדינה? 

"אני לא אסביר כי ברגע שנחשוף את זה לא נוכל לעשות את זה, אבל צריך לדעת שהפערים ניתנים לגישור. זה לא שיש כאן משהו שאי אפשר לגשר עליו. זה רק עניין של רצון טוב. אם לצדדים יהיה רצון לשבת יחד יהיה ניתן לשבת יחד. אתן לך לדוגמה את חוק הגיוס: יש דיון אם יעדי הגיוס יהיו ביעדי ממשלה או בחקיקה ראית. זו לא סיבה ללכת לבחירות". 

ומה לגבי תחבורה ציבורית בשבת? 

"יש פתרון לכל דבר. בתחבורה הציבורית מחליטים שלא משנים את הסטטוס קוו, לא משנים את החוק הקיים ולא עושים שינוי לשום כיוון ואז כולם יכולים לחיות עם זה. החרדים יכלו לחיות עם זה שלא משנים שום דבר, ליברמן יוכל לחיות עם זה כי אנחנו רואים שבינתיים העיריות עושות יוזמות מקומיות. זו דוגמה לכך שאפשר להגיע להבנות בכל נושא. אני חושבת שגנץ, לפיד או ליברמן - אחד מהם - צריכים לנהוג באחריות ולמנוע מערכת בחירות שלישית, שלא תשנה את המפה הפוליטית רק תדחה תהליכים חשובים בעוד חצי שנה". 

שר המשפטים אוחנה חשף את רשימת המועמדים שלו לממלא מקום פרקליט המדינה. את חושבת שהיה צריך להאריך את כהונתו של שי ניצן בגלל שאנחנו נמצאים בממשלת מעבר? 

"לא, אני חושבת שצריך למלא למנות ממלא מקום מתוך הפרקליטות. ראיתי את הרשימה של השר אוחנה יש שם אנשים טובים שצריך לבחור אחד מהם". 

היועמ"ש מנדלבליט הגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. הוא טען שמדובר בהפיכה שלטונית. מה דעתך? 

"אביחי מנדלבליט הוא אדם ישר, העניין הזה צריך להיות מבורר בבית המשפט. אני מאחלת לראש הממשלה שיצא זכאי ושכל העניין הזה יהיה מאחוריו". 

כלומר לא תתנו לו חסינות? 

"אין כרגע שום בקשה לחסינות".

היועמ"ש לכנסת הוציא חוות דעת שוועדת הכנסת יכולה לדון בנושאי חסימות, למרות שאנחנו נמצאים בממשלת מעבר

"אם ראש הממשלה יבקש חסינות אנחנו בהחלט נשקול את זה". 

אתמול שר הביטחון בנט הכריז על תכנון שכונה חדשה בחברון. מתי את חושבת שיהיה אפשר לקנות שם כבר בית? 

"זה תלוי מתי תקום ממשלה ואיזה ממשלה תקום. בשנתיים האחרונות עבדתי במשרד המשפטים, ביחד עם משרד הביטחון, כדי לאפשר את החוות דעת המשפטית שהוציא מנדלבליט בסוף 2018, שמאפשרת את התהליכים. אני שמחה ששר הביטחון בנט לקח את ההחלטה האמיצה הזו, בניגוד להמלצת גורמי המקצוע, לפעמים שר צריך לעשות מה שהוא חושב גם אם זה מנוגד לעמדת גורמי המקצוע.

בנט שלח את המכתב לראש עיריית חברון, שהוא רוצח - הוא רצח שישה יהודים וישב בכלא על זה ושוחרר בעסקה, אבל לקחת את שטח הזה מראש עיריית חברון ולבנות על זה שכונה יהודית זו מצווה גדולה. 

זה יעמוד במבחן בג"ץ? 

"בוודאי, חוות הדעת שם רצינית ומקצועית. אם יהיו שרים שיהיה אכפת להם כמו שלי ולשר בנט אכפת, תוך כמה שנים יהיה אפשר לקנות שם בתים".