עימות בין אוחנה למנדלבליט: מי ימנה את פרקליט המדינה הבא?

שר המשפטים אוחנה פרסם את רשימת המועמדים להחליף את שי ניצן, כשמדובר במינוי זמני בגלל ממשלת המעבר. היועץ המשפטי מנדלבליט הודיע: אתה יכול למנות רק אחד מהם

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 02/12/19 16:00 ד בכסלו התשפ

עימות בין אוחנה למנדלבליט: מי ימנה את פרקליט המדינה הבא?
השר אמיר אוחנה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

שר המשפטים, אמיר אוחנה, פרסם את רשימת המועמדים להחליף את פרקליט המדינה שי ניצן, שצפוי לסיים את תפקידו בשבועות הקרובים. מדובר ברשימה של חמישה מועמדים, כולם בכירים בפרקליטות המדינה או במשרד היועץ המשפטי לממשלה:

  • שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.
  • רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
  • אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז.
  • דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.
  • אושרה גז - איזנשטיין, פרקליטת מחוז תל אביב.

אוחנה הסביר כי לאחר שיחה עם היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, הוא החליט שלא להאריך את כהונתו של פרקליט המדינה הנוכחי, אלא למנות פרקליט מדינה חדש במינוי זמני. מינוי קבוע של פרקליט מדינה מצריך הקמת ועדת איתור, הליך שאין אפשרות לקיים בממשלת מעבר.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליטצילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

עם זאת, לאחר פרסום הרשימה, הודיע היועץ המשפטי לממשלה לאוחנה כי עליו למנות את מומי למברגר לתפקיד,  "זאת, בשים לב לוותק הרב של עו"ד למברגר, לתפקידיו הקודמים ולתפקידו הבכיר הנוכחי, לניסיונו העשיר וליכולותיו הגבוהות".

מנדלבליט טוען כי יש לצמצם ככל הניתן את מעורבות הדרג הפוליטי במינוי, ולהתייעץ עם הדרג המשפטי: "במצב הפוליטי הקיים, אין לדעת מה יהיה משך התקופה שבה ישמש ממלא המקום בתפקידו, ואין לשלול את האפשרות כי מדובר יהיה בחודשים ארוכים. מכלול המאפיינים המפורטים של תפקיד פרקליט המדינה, וההיבטים שעליהם הוא מופקד בתחום אכיפת החוק, מחייבים - במיוחד בנסיבות הייחודיות והחריגות הקיימות בעת הזו - כי ההשפעה הפוליטית על מינוי ממלא המקום תהא מצומצמת ותחומה ככל הניתן". בהמשך כתב: "טרם הפעלת סמכות המינוי, יקיים שר המשפטים היוועצות ביועץ המשפטי לממשלה, אשר משמש כתובע הכללי העומד בראש מערכת אכיפת החוק".