הבחירות לכנסת ה-23 - שבוע אחרי פורים

גנץ יקבל את המנדט מהנשיא ככל הנראה מחר, אך הדרך להקמת ממשלה בישראל עוד ארוכה. כמה זמן יש להרכיב ממשלה, מה קורה במקרה של כישלון, ומתי הולכים לבחירות שלישיות? | עושים סדר

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/10/19 16:17 כג בתשרי התשפ

הבחירות לכנסת ה-23 - שבוע אחרי פורים
נערכים לבחירות. סיבוב שלישי בדרך?, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בדרך לבחירות בפעם השלישית? ככל שחולפים הימים, תסריט הבלהות הזה, שיוסיף חודשים ארוכים לשיתוק המשק הישראלי ועבודת משרדי הממשלה, הופך יותר ויותר ריאלי. לאחר שבנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה, די כצפוי, והודיע אמש כי הוא משיב את המנדט, הנשיא ריבלין הודיע כי יטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אירוע שצפוי לקרות באופן רשמי מחר (ד') או מחרתיים.

מהרגע שגנץ מקבל לידיו את המנדט להרכבת הממשלה, ניתנים לו 28 יום לעשות זאת, ומאחר שהוא השני לקבל את המנדט, לא תינתן לו אפשרות לבקש ארכה, כך שלגנץ יש ארבעה שבועות בלבד לצורך המשימה.

בכחול לבן כבר הודיעו כי יפנו קודם כל לליכוד, במסגרת הניסיון להקים ממשלת אחדות, ובהמשך יפנו לכל סיעות הבית, כולל למפלגות החרדיות, איתן יאיר לפיד מסרב כרגע לשבת, ולרשימה המשותפת, שלראשונה זה 20 שנה תוזמן למו"מ קואליציוני.

אם לא יצליח בני גנץ להרכיב ממשלה בתוך 28 הימים שיינתנו לו, מה שיציב אותנו ב-19 או ב-20 בנובמבר (כ"א-כ"ב חשוון), מתחילה תקופה של 21 יום, שלושה שבועות, בהן כל אחד מחברי הכנסת המכהנים יכול לבוא לנשיא עם המלצות של 61 ח"כים, ולהקים ממשלה.

פגישת גנץ ונתניהו אצל הנשיא ריבלין

פגישת גנץ ונתניהו אצל הנשיא ריבליןצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

על פי ההערכות במערכת הפוליטית, התקופה הזו, של 21 הימים, תהיה הקריטית ביותר, ואם בכל זאת תורכב ממשלה, זה יקרה בתקופה הזו, כאשר 'החרב תהיה על הצוואר', ואיום הבחירות השלישיות ירחף קרוב מתמיד - אז תהיה השעה כשרה לבצע נסיגות מהבטחות הבחירות, כצורך חיוני להקמת ממשלה ולמניעת בחירות נוספות.

כאמור, 21 הימים הללו יחלו, אם גנץ ייכשל בהרכבת הממשלה, ב-19 או ב-20 בנובמבר, ויסתיימו ב-7 או ב-8 בדצמבר (ט'-י' כסלו). באם גם עד אז לא תוקם ממשלה, הכנסת תתפזר על פי החוק באופן אוטומטי, ו-90 יום לאחר מכן יתקיימו הבחירות לכנסת ה-23. 

כל זה מביא אותנו אל התאריך ה-6 במרץ, בסטייה של יום קדימה או אחורה. ה-6 במרץ הוא יום חמישי בשבוע, מה שאומר שהבחירות צריכות להתקיים ביום שלישי שלאחריו, ה-10 במרץ. מאחר שביום זה חל חג פורים, הבחירות לכנסת ה-23, אם נגיע לשם, ייערכו בתאריך ה-17 למרץ 2020, כ"א אדר תש"פ.

ברקע: תיקי נתניהו

במקביל לכל האירוע הפוליטי, מה שעשוי להשפיע על הרכבת הממשלה יותר מכל דבר אחר הוא 'הפיל שבחדר' - הגשת כתב האישום נגד בנימין נתניהו. על פי מקורבי היועמ"ש מנדלבליט, הוא ינסה לקבל את ההחלטה על הגשת כתב או כתבי האישום עד לאמצע חודש דצמבר, אז מסיים פרקליט המדינה, שי ניצן, את תפקידו.

אמצע דצמבר הוא כבר אחרי פקיעת 21 הימים, אך אם יקבל מנדלבליט את ההחלטה מוקדם יותר, ונגד נתניהו לא יוגש כתב אישום באשמת שוחד, ייתכן כי הדבר יקל על בני גנץ, ואולי גם על יאיר לפיד, לרדת מעץ ההתנגדות לישיבה עם נתניהו בממשלה, לפחות בתור התחלה. אם נתניהו יואשם בשוחד, הדבר עלול לסבך את העניינים יותר, ולגרום ולכחול לבן להתבצר בעמדתה.