איימן עודה: "נהיה אבן הפינה של הדמוקרטיה"

במאמר מפורט מסביר יו"ר הרשימה המשותפת מדוע בחרו להמליץ על בני גנץ לראשות הממשלה: "ממשלת ישראל עשתה כל מה שביכולתה כדי לדחות אותנו. אנחנו מודעים לעובדה שגנץ סירב להתחייב לדרישות הפוליטיות הלגיטימיות שלנו למען עתיד משותף, ולפיכך אנחנו לא נצטרף לממשלתו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/09/19 08:45 כג באלול התשעט

איימן עודה: "נהיה אבן הפינה של הדמוקרטיה"
ח"כ איימן עודה, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

אתמול (א') בבית הנשיא, המליצו חברי הרשימה המשותפת על יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ לראשות הממשלה. זאת הייתה הפעם הראשונה בה חברי כנסת ערבים המליצו על מועמד ציוני לראשות הממשלה. במאמר שפורסם בניו יורק טיימס כותב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה: "המלצתנו על גנץ היא מסר ברור שהעתיד היחיד למדינה זו הוא עתיד משותף".

המאמר שכתב ח"כ איימן עודה

ממשלת ישראל עשתה כל שביכולתה כדי לדחות אותנו, אך אנחנו נהיה אבן הפינה של הדמוקרטיה. יש די מקום במולדתנו המשותפת לשירה של מחמוד דרוויש ולסיפורים של סבינו, די מקום לכולנו לגדל את משפחותינו בשוויון ובשלום. האזרחים הערבים הפלסטינים של ישראל בחרו להפנות את הגב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפוליטיקת הפחד והשנאה שלו, לחוסר השוויון ולשיסוע שקידם בעשור האחרון.

בקיץ שעבר הכריז נתניהו שהאזרחים הערבים הפלסטינים של ישראל, שהם כחמישית מאוכלוסייתה, יהיו אזרחים סוג ב' — רשמית. "ישראל איננה מדינת כל אזרחיה", כתב נתניהו באינסטגרם, אחרי שהעביר את חוק הלאום. "על פי חוק הלאום שהעברנו, מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, ורק שלו".

ממשלת ישראל עשתה כל מה שביכולתה כדי לדחות אותנו, את האזרחים הערבים הפלסטינים, אך השפעתנו רק גדלה. אנחנו נהיה אבן הפינה של הדמוקרטיה. אנו, האזרחים הערבים הפלסטינים, איננו מסוגלים לשנות לבדנו את המסלול שבה צועדת ישראל, אבל השינוי הזה אינו אפשרי בלעדינו. טענתי קודם לכן שאם מפלגות המרכז–שמאל של ישראל מאמינות שלאזרחים הערבים הפלסטינים יש מקום בארץ הזו, עליהן לקבל גם את זה שיש לנו מקום בפוליטיקה שלה.

כיום למפלגות האלו כבר אין ברירה. לפחות 60% מהאזרחים הערבים הפלסטינים הצביעו בבחירות האחרונות, והרשימה המשותפת, הקואליציה המייצגת מפלגות ערביות ומפלגה יהודית–ערבית, זכתה ב–13 מושבים והיתה לרשימה השלישית בגודלה בכנסת. אנחנו נחליט מי יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל.

בשמה של הרשימה המשותפת, אני ממליץ שנשיא ישראל יטיל על בני גנץ, מנהיג מפלגת המרכז כחול לבן, להיות ראש הממשלה הבא. זה יהיה הצעד המשמעותי ביותר שיסייע ליצור את הרוב הדרוש כדי למנוע עוד קדנציה לנתניהו ולהביא לסופה של הקריירה הפוליטית שלו.

עמיתיי ואני קיבלנו החלטה זו לא כתמיכה בגנץ ובמדיניותו המוצעת. אנחנו מודעים לעובדה שגנץ סירב להתחייב לדרישות הפוליטיות הלגיטימיות שלנו למען עתיד משותף, ולפיכך אנחנו לא נצטרף לממשלתו.
דרישותינו לעתיד משותף ושוויוני ברורות יותר: אנחנו רוצים משאבים לטיפול בפשיעה האלימה המשתוללת בערים ובעיירות הערביות, וכן לדיור ולחוקי תכנון שיאפשרו למי שגרים במועצות ערביות אותן זכויות כפי שיש לשכניהם היהודים. אנו דורשים כי לתושבי המועצות הערביות תהיה יותר גישה לבתי חולים, וכי הקצבאות לכל הזקנים בישראל יגדלו כדי שזקנינו יוכלו לחיות בכבוד. אנחנו עומדים על יצירה ומימון של תוכנית שתמנע אלימות נגד נשים.

אנחנו מבקשים הכרה בכפרים ובעיירות בלתי מוכרים — רובם ערביים-פלסטיניים — שאין להם חיבור לחשמל ולמים זורמים. אנחנו מתעקשים על המשך השיחות הישירות בין ישראלים לפלסטינים כדי להגיע להסכם שלום, שישים קץ לכיבוש ויביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית על בסיס גבולות 1967. אנו קוראים לביטול חוק הלאום שהכריז עליי, על משפחתי ועל חמישית מהאוכלוסייה כי אנחנו אזרחים סוג ב'.

מאתגרים את כחול לבן מימין.  האוזר והנדל

גם עליהם המליצו חברי הרשימה המשותפת, חה"כ צביקה האוזר ויועז הנדלצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

במשך עשרות שנים סירבו המועמדים לראשות הממשלה לתמוך בסדר יום שוויוני, ועל כן לא המליצה שום מפלגה ערבית או ערבית–יהודית על ראש ממשלה מאז 1992. עם זאת, הפעם הבחירה שלנו שונה. החלטנו להוכיח שאי אפשר להפנות גב לאזרחים הערבים הפלסטינים ולהתעלם מהם. החלטתנו להמליץ על גנץ לראשות הממשלה, בלא שנצטרף לממשלת אחדות לאומית הצפויה שלו, היא מסר ברור שהעתיד היחיד למדינה זו הוא עתיד משותף, ושאין כל עתיד משותף בלא שיתוף מלא ושווה של האזרחים הערבים הפלסטינים.

בבוקר שלאחר אישור חוק הלאום המפלה, הסעתי את ילדיי לבית הספר וחשבתי איך אגדל אותם במדינה ששוב ושוב דוחה את הילדים הערבים הפלסטינים. ממשלות ישראל הבהירו את היחס זה בכל פעם מחדש: משנות הממשל הצבאי שהוטל על הערבים בישראל החל מכינון המדינה ועד 1966, דרך הניסיונות הישנים-נושנים לדכא את התרבות הפלסטינית ועד ההחלטה המתמשכת לכבוש את האדמות ואת חייהם של אחינו ואחיותינו בגדה המערבית ובעזה.

בכל פעם שאני לוקח את שאם, בתי הצעירה, לבית ספרה, אני רואה פסוק שנכתב על הקיר שלקוח מספר תהילים: "אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה". בבחירתנו להמליץ על גנץ, הוכחנו ששיתוף הפעולה בין העם הערבי ליהודי הוא האסטרטגיה הפוליטית העקרונית שתוביל לעתיד טוב יותר לכולנו. אינספור בני אדם בישראל ובעולם יהיו אסירי תודה משיראו את קצו של שלטון השקרים והפחד, שלטונו המושחת והממושך של נתניהו.

אנו נמשיך בפעילותנו למען עתיד טוב ושוויוני יותר, ובמאבקנו למען זכויות אזרח בזהותנו הלאומית כפלסטינים. יש די מקום לכולנו במולדתנו המשותפת, די מקום לשירה של מחמוד דרוויש ולסיפורים של סבינו, די מקום לכולנו לגדל את משפחותינו בשוויון ובשלום.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן