מנדלבליט: הטבות עיריית ת"א למצביעים -בניגוד לחוק

היועמ"ש קיבל את עתירתה של ש"ס, ומסר לוועדת הבחירות את התנגדותה של המדינה להטבות אותן הציעו עיריות תל אביב, ראשון לציון ושהם למי שיצלם את עצמו מצביע בקלפי.

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/09/19 17:33 טז באלול התשעט

מנדלבליט: הטבות עיריית ת"א למצביעים -בניגוד לחוק
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע כי מתן הטבות שמציעות רשויות מקומיות לתושביהן שישתתפו מחר בבחירות הוא עבירה על החוק, וכי יש לאסור על כך ולהסיר את הפרסומים בעניין.

לפי סעיף 122 לחוק הבחירות לכנסת, חלים מספר איסורים והגבלות - בין היתר על "הנותן או המציע שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מלהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסוימת"; על סעיף זה הסתמך היועמ"ש בעמדתו, וכתב: "מכאן, בהתאם להוראותיו המפורשות של סעיף 122 לחוק הבחירות, ההודעות שפרסמו שלוש העיריות תל-אביב, ראשון לציון ושהם, המעודדות את הציבור להצביע בכלל תוך הבטחת טובת הנאה למי שמצטלם משלשל מעטפה לקלפי (לפי הודעת עיריית שהם וראשון לציון) או למי שמצטלם במוסד שבו הצביע (לפי הודעת עיריית תל אביב) - עומדות בניגוד להוראות סעיף 122 לחוק הבחירות".

הבוקר עתרה תנועת ש"ס לוועדת הבחירות המרכזית נגד ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, לאחר שאתמול עיריית תל אביב השיקה קמפיין לעידוד הצבעה תחת הכותרת "בחרת - הרווחת". העירייה קראה לתושבים לצלם את עצמם בקלפי, ובתמורה, ליהנות מסיורים וכניסות חינם למתחמים ובתי עסק ברחבי העיר. ש"ס טענה כי העירייה מפעילה את משאביה באופן שמהווה חשד לעבירה, בעיקר כדי  לעודד מצביעי שמאל, שכן עיקר ההטבות מתקיימות בעסקים ואתרים בצפון העיר-  שם, כך טוענת ש"ס, מתגוררת אוכלוסיה גדולה של מצביעי שמאל.

ש"ס דרשה מיו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, לפסול את המהלך וגם את כל הפרסומים בעניין. בקשה דומה הוגשה מטעמה בנפרד גם נגד עיריית ראשון לציון והמועצה המקומית שהם, שגם הן מציעות הטבות לתושבים שישתתפו בבחירות.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "נוכח אחוזי ההצבעה הנמוכים בבחירות לכנסת, מצאה לנכון העירייה לעודד את ההצבעה, תוך פנייה לאוכלוסיית העיר בכללותה, על כל קבוצותיה וגווניה, ללא קשר לשייכות פוליטית. במסגרת הקמפיין כל מי שיצביע בבחירות, יוכל ליהנות מפעילויות שונות במתקני העירייה, כניסה למוזיאונים, סיורים ברחבי העיר וכניסה לבריכות עירוניות בכל רחבי העיר - ללא עלות."

בעיריית תל אביב גם טענו מנגד כי "ההטבות כוללות גם בריכות בדרום העיר ורשימת הברים כוללת גם בר כשר. מדובר בהפנינג בחירות המשתלב בהמולת הבחירות הכללית ובהקשר אופייה הפסטיבלי של העיר תל אביב-יפו, שמטרתו להפוך את יום הבחירות לחגיגה גם במרחב הציבורי, חגיגה של דמוקרטיה. השאיפה היא שבדרך זו, בנוסף לפרסומים הרגילים הקוראים להצביע ולהשפיע, יוגשם האינטרס הציבורי של הגברת ועידוד ההצבעה בבחירות לכנסת".