יעלון לכיפה: "לפיד יהיה מוכן להתפשר בנושא החרדים"

משה יעלון אומר באולפן כיפה כי יש לו טענות קשות כלפי רבני הציונות הדתית שלא מגנים את השחיתות של נתניהו, ומנסה לסביר מה קורה בין רביעיית כחול לבן: "לפעמים צריך להתפשר"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 09/07/19 17:01 ו בתמוז התשעט

יעלון לכיפה: "לפיד יהיה מוכן להתפשר בנושא החרדים"
משה בוגי יעלון באולפן כיפה, צילום: כיפה

משה (בוגי) יעלון, מספר 3 במפלגת כחול לבן ויו"ר תל"ם, מסביר לחדשות כיפה עם מי מפלגתו המאוחדת תרכיב קואליציה, ומה הוא באמת חושב על הרוטציה בין בני גנץ וליאיר לפיד על ראשות הממשלה.

המפלגה שלכם מורכבת מיעל גרמן, עופר שלח וניסנקורן שהם שמאל מובהק, תסכים לשבת באותה הממשלה עם מרצ? 

"כחול לבן היא מפלגת שלטון ומטבע הדברים יש לה מגוון של דעות. כשהתארגנו למפלגה -אחת שלושה רמטכ"לים ושר ביטחון לשעבר היתה תחושת חירום, והבנו שאנחנו מסכימים על 90 אחוז מהדברים החשובים באמת היום ועוד עשרה אחוז שלא רלוונטיים היום ועדיף שלא נתווכח עליהם".

"פעם השאלה של ימין ושמאל היתה כלכלית. אנשי אחדות העבודה היו אנשי ארץ ישראל השלמה נחשבו לשמאלנים כי היו סוציאליסטים. אוסלו חילק אותנו לשמאל וימין מדיני. היום זה לא רלוונטי יותר. המציאות שאנחנו הגענו אליה היא שמי שבעד נתניהו הוא ימין ומי שמבקר את נתניהו הוא שמאל קיצוני". 

אתם מגדירים את עצמכם שמאל מרכז?

"לא נכון. אנחנו מפלגת מרכז עם נטייה לימין הרציונלי והשמאל הרציונלי. כחול לבן היא מפלגה עם מצע מרכזי רציונלי". 

עם מי נשאר לכם להקים קואליציה אם אתם לא מוכנים לשבת עם הערבים, ליכוד בראשות הנתניהו והחרדים? 

"אנחנו מדברים על מפלגות ציוניות אז זה מוציא את המפלגות הערביות מחוץ לזה, למרות שערבים רבים הצביעו לנו ולא הופתעתי כי פיקדתי על ערבים ודרוזים רבים וגיליתי שרבים מהם לא רואים במפלגות הערביות כתובת, אלא מחפשים להשתלב. אנחנו מפלגה שקוראת להשתלב, ולכן הטלפון הראשון שנרים אחרי שננצח בבחירות יהיה לליכוד, אבל לא נשב תחת נתניהו. הליכוד מבחינתנו נמצא איפשהו במרכז שנוטה ימינה -משם אני בא". 

הליכוד בחרו בנתניהו 

"אז הם יצטרכו להחליט. היום הכל משועבד לחקירות שלו. נתניהו רוצה לנהל את החקירות כראש ממשלה אבל ברור לי שאם הוא לא יהיה ראש ממשלה זה לא מעניין אותו. אנחנו נרכיב קואליציה עם הליכוד בלי נתניהו". 

לציונות הדתית עשיתם את אותו הדבר. אתם אומרים כן לבית היהודי אבל לא לכהניסטים

"הכהניסטים גם אני אומר לא. הרב רפי פרץ, שאני מכיר אותו כרבצ"ר וכראש המכינה בעצמונה, הוא ממלכתי וזה המבחן שלי. המבחן של מדינת ישראל היא ממלכתיות -יהודית, דמוקרטית, משגשגת וצודקת מוסרית. בציונות הדתית יש שותפים רבים אבל מי שמושך מקום הגזעני הוא לא ממלכתי, ומי שמושך למדינת הלכה הוא לא בדיוק ממלכתי, ולכן נצטרך לראות מי הם הפרטנרים שיהיו".  

"אנחנו במשבר מנהיגות. ראש הממשלה עוסק בשנתיים האחרונות בהישרדות פוליטית ומי שלא הבין את זה עד עכשיו כולל רבנים מהציונות הדתית שאני בקשר איתם, שבאתי אליהם בטענות והם אמרו לי 'זה רק סיגריות', אז אמרתי להם 'רבותיי לכם צריכה להיות אמירה מוסרית', וברגע שנתניהו עוסק רק בהישרדות פוליטית המדינה שלנו מתנהלת ולא מנוהלת, גם הקדמת הבחירות גם פיזור הכנסת נבעה מהחקירות". 

"המשבר במעונות זה משהו שיהיה צריך להיות מטופל מזמן. לכחול לבן יש את זה בתכנית הסדורה שלנו. גם לגבי העדה האתיופית-זה משהו שהתעורר היום? גם לגבי שדה דב- למה הם נזכרו לתכנן את זה ברגע האחרון? אני כשר ביטחון ידעתי שב-1 ליולי 2019 השדה אמור להיסגר לכן חיל האוויר בנה לעצמו אלטרנטיבה מזמן, לעומת זאת לתושבי אילת לא בנו אלטרנטיבה. ככה מתנהלת ממשלה לתכנון זמן ארוך?".

צילום: כיפה

עד לפני כמה שנים היית חלק מהממשלה

"נכון. גם שהייתי במשרד הביטחון באתי בטענות על ההתנהלות הזו, והמשרד היחיד עם תכנון רב שנתי היה משרד הביטחון". 

אתה ושאר חברי מפלגת תל"ם סיירתם ביחד במעלה אדומים. אתם גם בעד החלת הריבנות שם? 

"כל נושא החלת הריבנות צריך להיות ברגישות ובתיאום עם האמריקנים. בשאלת הריבנות ביו"ש אני חוזר לנאום רבין ז"ל חוזר לפני הרצח הנורא, כשהביא את אוסלו ב' לאישור הכנסת. הוא מדבר על רשות פלסטינית- פחות ממדינה, אין חזרה לקווי 67 כי הם לא ברי הגנה,החלת הריבונות הישראלית על גושי ההתיישבות, בקעת הירדן בשליטה ישראלית - במובן הרחב של תכנית אלון שכוללת מנהר הירדן ועד גב ההר וירושלים מאוחדת הכוללת את גבעת זאב ומעלה אדומים". 

למה לא עשית את זה כשהיית חבר בממשלה? 

"כשאני הייתי בממשלה זה היה בעידן אובמה והיתה התמודדות לא פשוטה מולם. אני התמודדתי מול קרי וכולם זוכרים את האירועים סביב זה. היום אנחנו בעידן של הנשיא טראמפ והאנשים שלו מסתכלים על הדברים בצורה הרבה יותר מפוקחת". 

"מעלה אדומים, שאני מבקר אותה מיום הקמתה, היתה צריכה להיות היום 100 אלף תושבים. לגבי הריבנות- במידה וזה מתואם עם האמריקאים, כי צריך לקחת בחשבון את תגובת הנגד, צריך לחשוב מתי ואיך נכון לעשות זאת. אבל בוודאי נכון לבנות וממשלת ישראל צריכה לנצל את ההנהגה האמריקנית הזו."

ומה עמדתכם על היישובים מחוץ לגושים? 

"זה לא רלוונטי כי אין פרטנר. מצע כחול לבן אומר שאנחנו רוצים להיפרד מהפלסטינים כי אנחנו לא רוצים מדינה דו לאומית. אני לא רוצה אותם כאזרחים סוג ב' ולא רוצה לתת להם זכות בחירה לכנסת, למרות שיש גורמים גם בקואליציה הנוכחים שלוקחים אותנו לשם. מצד שני אין סיכוי להגיע להסדר קבע בטווח הנראה לעין- למה אנחנו מתווכחים על ביצה שלא נולדה? לתפיסת עולמי הסדר שלום זה שלא מפנים ערבי אחד ולא יהודי אחד. אבל הבחירות לא על הנושא הזה. עכשיו צריך לראות איך מחזירים את המדינה למסילה להישאר יהודית דמוקרטית." 

בצמרת כחול לבן יש הרבה חריקות. האם תהיה המבוגר האחראי ותגרום לביטול הרוטציה הזו? 

"הוציאו דברים משיחות סגורות- ואני לא מכחיש. אחרי שהתפזרה הכנסת החלטנו שממשיכים עם אותו הסכם וכך יהיה". 

אתה מוכן שהתפקיד הכי רגיש במדינה יהיה מחולק לשניים? 

"לפעמים צריך להתפשר בחיים". 

תתפשרו גם על גיוס חרדים? 

"אני הוכחתי כשר ביטחון שגייסתי הכי הרבה חרדים ולא על ידי שיח מקטב אלא על ידי שיח מקרב. השיח של השיסוי הוא נגד התפיסה של כחול לבן. אנחנו רוצים למצוא את המשותף ולא כל הזמן למצוא את המפריד".

במידה וגם הבחירות האלו יובילו לכן שאף אחד לא מצליח להקים ממשלה האם תסכימו להתפשר ולשבת עם נתניהו? 

"המטרה שלנו להגיע ליום הבחירות ולקבל את המנדט כאלטרנטיבה שלטונית יחידה. אנחנו אומרים בצורה מאוד ברורה לקואליציה בראשות נתניהו אנחנו לא נכנסים. אנחנו לא נגרר לבחירות שלישיות כי הנשיא יטיל על מי שיוביל- ואנחנו מקווים שנוביל, ואם לא על מישהו אחר מהליכוד -כי עם הליכוד אנחנו מוכנים לשבת אבל עם נתניהו -לא."

צפו בראיון המלא: 

;

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן