בכיר בבית היהודי לכיפה: "בן גביר גורם לעצמו נזק. ככה לא מתנהג מי שרוצה ללכת יחד"

בחינת חוק יסוד הממשלה מעלה כי החלת החוק הנורבגי לא אפשרית בממשלת מעבר. בבית היהודי טענו כי ראש עוצמה יהודית "מודע לזה" ובכל זאת בחר לתקוף את הרב פרץ: "לא ברור מה למה הוא משחק את המשחק הזה"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 20/06/19 11:30 יז בסיון התשעט

בכיר בבית היהודי לכיפה: "בן גביר גורם לעצמו נזק. ככה לא מתנהג מי שרוצה ללכת יחד"
מתיחות בימין הדתי. סמוטריץ, בן גביר והרב פרץ, צילום: יחצ

גורם בכיר בבית היהודי תקף היום (ה'), בשיחה עם חדשות כיפה, את איתמר בן גביר. לטענתו, ראש מפלגת עוצמה יהודית מודע לעובדה שהרב פרץ לא יכול להתפטר מהכנסת, במסגרת החוק הנורבגי, ולפנות לו מקום, מאחר ולא ניתן לאכוף את החוק בממשלת מעבר.

בסעיף 30 ד' לחוק יסוד הממשלה נכתב כי ממשלת מעבר "רשאית למנות חבר הכנסת להיות שר בתפקידו של שר שחדל לכהן", כלומר, לא ניתן שאדם שאינו חבר כנסת יכהן בתפקיד שר ואם הוא מתפטר מחברותו בבית המחוקקים עליו גם לעזוב את תפקידו המיניסטריאלי.

משמעות החוק הנורבגי, הוא שח"כ שמתמנה לשר יכול להתפטר מהכנסת כדי להכניס נציג נוסף מרשימתו. בהמשך נקבע כי במידה ואותו שר מתפטר או מפוטר מהממשלה, הוא רשאי לשוב לתפקידו כחבר כנסת ובכך לדחוק את הנציג שנכנס במקומו. בדוברות הכנסת אמרו לחדשות כיפה כי החוק "לא חל בכנסת הזו. זו היתה הוראת שעה בכנסת הקודמת ולכן לא ניתן להתפטר לפיו".

הרב רפי פרץ בכינוס המרכז, הערב

בבית היהודי לא מבינים מה רוצים ממנו בעוצמה יהודית. הרב רפי פרץ בכינוס המרכז אמשצילום: יהודה חיים, פלאש 90

הבכיר בבית היהודי עמו שוחחנו ציין כי "כרגע אין כנסת ולא ניתן להצביע מחדש על החוק הנורבגי. אם היה חוק נורבגי הרב פרץ היה מתפטר מיד, אבל זה לא על הפרק כי אם הוא היה מתפטר מחברותו בכנסת הוא היה חייב להתפטר גם מתפקידו כשר מכיוון שזו ממשלת מעבר". לדבריו, ראש עוצמה יהודית מכיר את הנתונים ובכל זאת בחר לתקוף אמש את יו"ר הבית היהודי:"בן גביר מודע לזה אז לא ברור מה למה הוא משחק את המשחק הזה. הוא גורם לעצמו נזק. אנחנו באים ממקום של רצון לחדש את ההסכם וללכת איתו ביחד וככה לא מתנהג מי שרוצה ללכת יחד".

אמש, תקפו גורמים במפלגתו של בן גביר את יו"ר הבית היהודי וטענו כי הוא מפר הסכמים: "הרב רפי פרץ מתחיל לאכזב אותנו. שכבנו בשבילו על הגדר, בזכותנו הוא נכנס לכנסת כפי שהוא העיד אף בעצמו, ובנסיבות אלו מצופה ממנו להסתפק בתפקיד שר החינוך שהוא תפקיד חשוב ביותר, ולאפשר לאיתמר בן גביר להיות חבר כנסת". 

הגורם הוסיף כי "בזכות ההסכם הרב רפי הפך להיות שר, חבר בקבינט, הבית היהודי עם ארבעה חברי כנסת, נתון שהוא מעבר לכל פרופורציה ביחס לכמות המצביעים שהבית היהודי הביאה, ולמרות זאת הוא מתעלם מהפניות. זו לא דרך ארץ וזו אינה דרכה של הציונות הדתית".