חוק הגיוס ח"כ מהציונות הדתית קורא לשלול תקציבים מישיבות חרדיות: "לא צריכים לקבל כסף ממדינת ישראל"

חבר הכנסת אוהד טל מהציונות הדתית בשיחה עם "חדשות כיפה": "לא מבין למה מדינת ישראל צריכה לממן מנגנון שכל המהות שלו הוא חוסר שירות צבאי"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 07/03/24 12:10 כז באדר א'

ח"כ מהציונות הדתית קורא לשלול תקציבים מישיבות חרדיות: "לא צריכים לקבל כסף ממדינת ישראל"
חבר הכנסת אוהד טל, צילום: Olivier Fitoussi,Flash90

ברקע משבר חוק הגיוס, ישבנו לשיחה עם חבר הכנסת אוהד טל ממפלגת הציונות הדתית שהפתיע והתבטא נגד תקצוב הישיבות החרדיות, "מדינת ישראל ל יכולה היום להרשות לעצמה, ברמה הפיזית, שיהיה מגזר שלם שלא ישתתף בנטל הבטחוני של מדינת ישראל, גם בציבור החרדי רבים כבר מבינים את הדבר הזה, ואני מדבר עם אנשי מפתח רבים במגזר הזה".

"לשלול תקציבים"

טל הוסיף: "אבל יש לנו בעיה בהנהגה החרדית שמבינה שזה אבדן הכוח ולכן הם בפחד אימה מהדבר הזה, "מי שלא לומד שיתגייס" זאת אשליה שהם מוכרים לנו כי מבחינתם גם מי שלא לומד לא יתגייס, כי הם מבינים שמקור הסמכות זה הרבנים ואם הם יחשפו למקור סמכות אחר, זה הסוף למגדל הקלפים. והם חוששים שכל הסמכות של הרבנים תקרוס".

הם לא רוצים להתגייס, מה אתה עושה?

"חלק מהכלים שאנחנו חייבים להשתמש בהם זה גם סנקציות כלכליות, אני לא מבין למה מדינת ישראל צריכה לממן מנגנון שכל המהות שלו הוא הנצחה של חוסר השתלבות וחוסר שירות צבאי. זה לא ייתכן, כן, גם לשלול תקציבים, מוסדות כאלה לא צריכים לקבל כסף ממדינת ישראל.

חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023

חרדים מפגינים נגד גיוס לצה"ל, ספטמבר 2023, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

צריך להוקיר לומדי תורה, אבל המנגנון לא צריך להיות כזה שהכוח אצל הישיבה ושגם אם התלמיד לא מגיע לישיבה הם מקבלים על זה כסף. כל השיטה היום היא עקומה. צריך לעשות את זה באופן חכם ולא מתנגח. צריך גם לזכור שמובילי הקמפיין של גיוס חרדים הם אנשים שמטרתם היא לפרק את הממשלה ולהחזיר אותנו לשיח של פילוג. הרי 75 שנה לא גייסו פה את החרדים אז פתאום רוצים את כולם? זה לא יקרה".

"אם רוצים פיתרון צריך לפעול מאחורי הקלעים"

תדאגו לפחות לשני חטיבות מילואים חרדיות שיקלו על המילואימניקים.

"רק אחוזים בודדים מהאוכלוסיה הכללית משרתים היום במילואים, הבעיה היא לא רק במגזר החרדי".

התחושה בקרב הרבה מילואימניקים דתיים שהמפלגה שלכם לא איתם במאבק הזה

"זה לא נכון, אני בוודאי במקום אחר, האמת היא שיש פה סוגייה מורכבת ויש מהלכים שנעשים בשקט ומאחורי הקלעים, כי אם רוצים פיתרון צריך לפעול מאחורי הקלעים".