ראיון חבר הכנסת שמכיר מקרוב את הדילמה על הקדמת הגיוסים: "הקב"ה זיכה אותי"

בצל ההחלטה של צה"ל להקדים את גיוסם של מכיניסטים, בני ישיבות ושינשינים, חבר הכנסת מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי מסביר בשיחה עם "חדשות כיפה": "אסור שנייצר פירוד" | וגם: הבן אורי שבחר להתנדב להקדים את הגיוס

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 01/02/24 15:47 כב בשבט התשפד

חבר הכנסת שמכיר מקרוב את הדילמה על הקדמת הגיוסים: "הקב"ה זיכה אותי"
דילמת הקדמת הגיוסים, צילום: Olivier Fitoussi, Yossi Zamir/Flash90

סערת הקדמת הגיוסים: בשבועות האחרונים עובדים בצה"ל ובאגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון על תכנית במסגרתה יוקדם גיוסם של דוחי שירות, בין היתר בני ישיבות, מכיניסטים ושינשינים. היום (ה') התקיים דיון דחוף בוועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל בנושא, ובין היתר דיבר בו גם ח"כ מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי שסיפר על ילדיו, ובשיחה עם "חדשות כיפה" הוא מדגיש את האחריות בנושאים הללו וההקשר האישי שלו.

המשפחה והזכות: "הקדוש ברוך הוא זיכה אותי בילדים טובים שמשרתים את המדינה"

"אנחנו במלחמה, מכירים בצורך להתגייס ורוצים לפתור בעיות לצה"ל", אמר ביטון בוועדה. "אבל זה עושה לי בעיות בבית", הוסיף בהומור וסיפר על הבחירות של ילדיו. "יש לי מדרשיסטית, שני בוגרות שנת שירות, מכיניסט והסדרניק. ההסדרניק, בהתנדבות, אחרי שלושה חודשים בעתניאל - הולך לצבא. הוא שיבש את שנה א' שלו, ויש כמה עשרות או כמה מאות הסדרניקים בשנה א' שמתגייסים. אסור להפוך את זה למקום של ניגוח".

בראיון עם "חדשות כיפה", מספר ביטון על המשפחה. הוא אב לאביה, רוני, נבו, סתיו ואורי, כשכל ילד בחר את דרכו: בתו הבכורה למדה במדרשת עין הנציב ושירתה במחווה אלון, שתי בנות נוספות עשו שנות שירות בפנימיית יפתח באבנת ושירתו בחיל המודיעין, בן נוסף למד במכינת עין פרת וכיום קצין בגולני ואורי הקטן שלומד בשיעור א' בעתניאל והתנדב להקדים גיוס. "הקדוש ברוך הוא זיכה אותי בילדים טובים שמשרתים את המדינה", הוא אומר בגאווה.

ח"כ ביטון: "כל הקבוצות הללו נושאות בנטל והוכיחו את זה"

מה לדעתך צריך לקרות בנושא הזה?

"קודם כל והכי חשוב, אסור שנייצר פירוד. כל הקבוצות הללו נושאות בנטל והוכיחו את זה. בוועדה עלו כמה פתרונות ואסור שמישהו ירגיש מופלה". הוא מעלה רעיונות כמו להשאיר חיילים בקבע, להאריך את השירות הסדיר בהוראת שעה ולהוציא לקצונה ותיקים ומילואימניקים.

מתגייסים בבקו"ם. אילוסטרציה

מתגייסים בבקו"ם. אילוסטרציה צילום: אבי דישי, פלאש 90

במיוחד מדגיש ביטון את החשיבות של שנה א' וקורא לצמצם את הפגיעה בהם, כשבינתיים בנו אורי בחר להתנדב להקדים את הגיוס בעיצומו של שיעור א'. "הבן שלי אורי בחר להתנדב להקדים את הגיוס למרות שהוא רצה לעשות שנה שלמה. הוא לקח החלטה ששיבשה לו את השנה ויש לזה מחיר. הוא ילד מלאך והישיבה שלו נשגבת".

המון פעמים כאילו אי אפשר לקטלג אותי. אני רוצה להיות מקף מחבר ומאחד

ביטון מספר על הביקורים שלו בישיבת עתניאל ועל ניחום האבלים שלו את הרב בני קלמנזון, נשיא הישיבה, ששכל את בנו אלחנן. "זו זכות שהבן שלי מתחנך במקום כזה וזכיתי לבקר בו כמה פעמים, למדתי יחד עם אורי וגם ניחמתי את הרב קלמנזון בביתו. ראשי הישיבה הם אנשי מופת".

ישיבת עתניאל

ישיבת עתניאל. ארכיון צילום: Yaakov Naumi/Flash90

ביטון מסיים. "המון פעמים כאילו אי אפשר לקטלג אותי כי אני פה ושם. אני רוצה להיות מקף מחבר ומאחד, לא מפריד ומפלג. לא קל להיות מחבר. זה דורש הקשבה, לראות את האחר ולהכיר בכאב שלו ולנסות למצוא נתיב של הסכמות. זה מאמץ עליון שתמיד היה נכון, אבל אחרי המלחמה ולאור הקורבן של הנופלים, הגיבורים והגיבורות, זה הופך לציווי לכל אזרח ומנהיג ציבור".