לוין: נמשיך לנהוג באיפוק | לפיד: בג"ץ שומר על אזרחי ישראל

המערכת הפוליטית סוערת סביב פסיקת בג"ץ שפסל את חוק ביטול עילת הסבירות. לוין מותח ביקורת: "פסק הדין לא ירפה את ידינו". השר קיש: "פגיעה בערכי הבסיס של הדמוקרטיה הישראלית" | מנגד, חבר הכנסת קריב: "פסק דין חשוב ואמיץ"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 01/01/24 19:18 כ בטבת התשפד

לוין: נמשיך לנהוג באיפוק | לפיד: בג"ץ שומר על אזרחי ישראל
שר המשפטים לוין, זועם על ההחלטה, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

שר המשפטים יריב לוין מגיב לפסיקת בג"ץ שפסל הערב (ב') את חוק ביטול עילת הסבירות ואומר: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית. צב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם. פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות".

יו"ר הכנסת אוחנה: "לעליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד - אך לא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה"

הליכוד: "מצער שביהמ"ש העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית"

במפלגת הליכוד הגיבו לפסיקה ואמרו: "מצער שביהמ"ש העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה"ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה".

מנגד, ראש האופוזיציה, יאיר לפיד הגיב וכתב: "החלטת בג"צ חותמת שנה קשה של מריבה שקרעה אותנו מבפנים והובילה לאסון הנורא בתולדותינו. בית המשפט העליון מילא היום נאמנה את תפקידו בשמירה על אזרחי ישראל, ואנחנו נותנים לו גיבוי מלא. אם ממשלת ישראל שוב תתחיל את המריבה על בית המשפט העליון אז הם לא למדו כלום. לא למדו כלום בשביעי לאוקטובר, לא למדו כלום מ 87 יום של מלחמה על הבית".

בן גביר

בן גביר, חוק לא חוקי. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף בחריפות את פסק הדין: "פסק הדין של בג"ץ הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי - ובשעה זו, מעל הכל, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה".

"בואו כולנו נקח נשימה עמוקה, נכנס לפרופורציות וננהג בתבונה"

חבר הכנסת מתן כהנא ביקש: "בואו כולנו נקח נשימה עמוקה, נכנס לפרופורציות וננהג בתבונה. עת מלחמה". הוא הוסיף כי "מצב בו חוק יסוד מחוקק ברוב של 53% מחברי הכנסת הוא לא סביר" אך מנגד גם "פסילת חוק ע"י ביהמ"ש, בוודאי חוק יסוד, ברוב של 53% משופטי העליון, גם אינה סבירה", הוא סיכם: "את המצב הזה נתקן בכנסת הבאה בהסכמה רחבה".