מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

הח"כים הערבים החרימו את דקת הדומיה לנופלים והנרצחים - זה היחיד שכיבד

יושב ראש מפלגת רע"מ, חבר הכנסת מנסור עבאס, הוא חבר הכנסת הערבי היחיד שעמד בזמן דקת הדומיה לזכר הנופלים והנרצחים במלחמת "חרבות ברזל" | מוקדם יותר קרא לישראל "לא להתעלם מסבלם וכאבם של חפים מפשע בעזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/10/23 17:18 א בחשון התשפד

הח"כים הערבים החרימו את דקת הדומיה לנופלים והנרצחים - זה היחיד שכיבד
מפלגת רע"מ , צילום: פלאש 90

ברקע מלחמת חרבות ברזל, מליאת הכנסת עורכת היום (ב') את ישיבת הפתיחה של כנס החורף. בכניסה למשכן הוצבה פינת זיכרון לקורבנות וחברי הכנסת הדליקו נרות. עם פתיחת הכנס נשמעה דקת דומיה והוקראה תפילה לשלום החיילים - אלא שחברי הכנסת הערבים החרימו את דקת הדומיה והתפילה ולא נכחו. העיתונאי מיכאל שמש דיווח כי חבר הכנסת היחיד שעמד בזמן התפילה הוא יושב ראש רע"מ, מנסור עבאס.

הוכינו בתדהמה ובצער לאור המתקפה הנפשעת והמגונה, האזרחים הערבים מגלים אחריות מופתית

מוקדם יותר היום פרסם עבאס טקסט ארוך, ובו הוא הולך בין הטיפות. מצד אחד הוא קורא לשחרור חלק מהשבויים בידי חמאס, ומצד שני קורא לישראל לאפשר סיוע הומינטרי לעזה. "ביום שבת השביעי לחודש אוקטובר הוכינו בתדהמה ובצער לאור המתקפה הנפשעת והמגונה שגבתה חייהם של אנשים רבים בעיקר יהודים אך גם אזרחים ערבים במיוחד תושבי הנגב והכפרים הלא מוכרים", פתח עבאס.

יו"ר רע"מ ממשיך: "מאז מתנהלת ברצועת עזה מלחמה קשה שגבתה חייהם של תושבים רבים בהם מעל לאלף ילדים ונשים. קראתי בשבת וממשיך לקרוא היום לאזרחים הערבים ולמנהיגים בחברה הערבית להמשיך לשמור על איפוק ולהתנהג באחריות, בסבלנות ובסובלנות ולהקפיד על החוק והסדר הציבורי. מפציר בהם להימנע מלעסוק בכל מעשי אלימות או הסטה לאלימות או פגיעה בחיי אדם או ברכוש ציבורי ופרטי, ולא להיגרר לשמועות או להסתה המבקשת להסלים בתוך היישובים הערביים ומחוצה להם או בתוך הערים המעורבות".

"האזרחים הערבים מגלים אחריות מופתית בשמירה על הסדר הציבורי ואי-ההיענות לקריאות להצטרף למאבק נגד ישראל. רוצה גם מכאן, לברך אח חבריי בשאר המלפגות הערביות שגינו בתוקף את הקריאות לאזרחים הערבים לפעול נגד המדינה בעת מלחמה. מצופה מחברי הקואליציה ואנשי תקשורת ואזרחי ישראל היהודים להפגין אחריות בעת משבר כואב זה. הפצת פייק-ניוז על הזדהות לא קיימת של האזרחים הערבים עם מעשי הטבח הנורא בדורם הינם סיוע לחמאס בפתיחת חזית פנימית והסלמה בערים הערביות והמעורבות".

"אנו לא מתייאשים וממשיכים לדגול בחזון של שלום, ביטחון, שותפות וסובלנות"

עבאס סיפר: "אחד מבכירי אנשי הדת המוסלמים אמר לי: 'אני צופה בערוצי התקשורת דוברי העברית אני בוכה על קורבנות עוטף עזה, ועובר לצפות בערוצים דוברי ערבית ממשיך לבוכות על הילדים והנשים שנהרגים בתוך עזה'. אין מקום להתנגחות פוליטית. יש מקום להתייחסות הומנית והסתכלות עתידית לאן אנחנו הולכים מכאן ואיך אפשר להבטיח שהטרגדיות לעולם לא יקרו שוב".

על דרכו הוא הדגיש: "אנו לא מתייאשים וממשיכים לדגול בחזון של שלום ביטחון שותפות וסובלנות בין שני העמים. ‏שלושים שנה מאז החל תהליך השלום לא הפנמנו את הצורך והמחויבות הערכים לעשות הכל כדי לקרב בין העמים ולהכשיר את הלבבות ולקדם תרבות של שלום וקבלת האחר ורצון כן לחיות בשלום בין שני העצים בארץ הקודש. זה הזמן לחשבון נפש אמיתי ועמוק, ההנהגה הפוליטית נכשלה וההנהגה הדתית נכשלה, יש לחשב מסלול חדש כדי שאפשר לחזיר את התקוה לשלום ולחיים משותפים".

הקריאה האמיבוולנטית לחמאס ולישראל

"אני קורא להנהגת הפלגים הפלסטיניים בעזה לשחרר את השבויים שבידיכם. ערכי האסלאם מצווים עלינו לא לכלוא נשים, ילדים וקשישים. צעד הומניטרי זה מתבקש באופן מיידי. אני מפציר בממשלת ישראל לאפשר סיוע הומנטרי מיידי במיוחד תרופות וחלב לתינוקות ולא להתעלם מסבלם וכאבם של חפים מפשע בעזה".