על סף פיצוץ: מה קרה לחוק שמאיים על הממשלה

בעוד שבועיים תחזור הכנסת מהפגרה הארוכה, אבל למרות האיומים המפורשים של החרדים, אין שום התקדמות בחוק הגיוס | ההחלטה של גפני, והמסר של הליכוד לחרדים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 01/10/23 14:01 טז בתשרי התשפד

על סף פיצוץ: מה קרה לחוק שמאיים על הממשלה
נתניהו, גפני וגולדקנופף, צילום: Flash90

האקדח על השולחן כבר זמן רב, החרדים איימו מעל כל במה אפשרית שלא יהססו להפיל את הממשלה אם לא יהיה חוק גיוס שיניח את דעתם, הדד ליין הראשון: פתיחת מושב הכנסת ב-15 באוקטובר, עוד שבועיים בדיוק, עד אז הם דורשים לראות טיוטה ראשונה של החוק, שיפורסם להערות הציבור. אבל עדיין אין התקדמות, ואפילו פגישות לפתרון המשבר עדיין לא נקבעו.

מה החרדים רוצים?

במפלגות החרדיות מבקשים להביא לציבור פטור גיוס, להסדיר את מעמד בני הישיבות בצורה חסינה מבג"ץ, להוכיח לפלג הירושלמי שעל הגיוס הם מוכנים אפילו להפיל ממשלה. גורם בכיר ביהדות התורה אומר ל"חדשות כיפה" היום כי הפלת ממשלה על חוק הגיוס עדיין רלוונטית.

בין המפלגות החרדיות המצב מורכב יותר, דרעי מוכן ללכת רחוק למען פשרה, גולדקנופף מאיים בגלוי, וגפני שומר על שתיקה, ובכינוס של המפלגה שנערך אתמול הוא החליט שלא להזכיר את הנושא, מה שיכול לרמוז לכמה העסק תקוע והחשש מביקורת ציבורית גדול.

איפה זה תקוע?

בקוליציה מספרים כי כרגע מחכים לגלנט, הוא השר שצריך לפרסם לציבור את הטיוטה הראשונית של החוק, אבל כאמור, אין הסכמות ואין טיוטה, מעבר לסלידה האידיאולוגית מפטור גורף לחרדים, גלנט גם מחכה לסמוטריץ', שבמשרדו צריכים לגבש את ההטבות למי שכן ישרת בצבא, דבר שגלנט מתעקש עליו.

יואב גלנט

יואב גלנט -מתעקש על הטבות משמעותיות למשרתים, צילום: David Cohen/Flash90

המסר של הליכוד

בליכוד החליטו כבר מזמן שפטור גורף החרדים לא יקבלו, יש מספיק אצבעות בקואליציה שלא יסכימו להצביע בעד מהלך כזה ומבקשים לקדם חוק בסגנון מתווה אטיאס שכולל פטור לרוב תלמידי הישיבות אבל יכלול מכסות לגיוס.

בכירים בליכוד אומרים ל"חדשות כיפה" כי החרדים כבר מבינים שפטור גורף הם לא יקבלו וכעת מתחיל המשחק של נתניהו לכופף את החרדים למתווה אטיאס או אפילו משהו מרוכך יותר, הבעיה היא שלנתניהו אין פנאי או רצון להתעסק בחבית הנפץ הציבורית הזאת. כך שייתכן ונראה עוד ועוד דחיות של החוק, כרגע יודעים היטב הממשלה, מעמד בני הישיבות מוסדר באופן די חלקי, עד לסוף מושב החורף, אי שם בסוף מרץ 2024, ככה שלא מעט עוד לפנינו.