גלנט: מגילת העצמאות היא עמוד התווך, פרק הפתיחה של החוקה

שר הביטחון יואב גלנט אמר במהלך נאום לזכר חללי יום כיפור כי מגילת העצמאות היא עמוד התווך המוסרי של מדינת ישראל והוסיף: "כל המערער על מעמדה של מגילת העצמאות פוגע בעמוד התווך המוסרי של מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/09/23 20:59 ו בתשרי התשפד

גלנט: מגילת העצמאות היא עמוד התווך, פרק הפתיחה של החוקה
גלנט במהלך הנאום, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון גלנט נאם היום (ה') בעצרת לציון 50 שנים למלחמת יום כיפור של חיל השריון. במהלך נאומו התייחס שר הביטחון למגילת העצמאות ואמר כי היא "מגלמת את היסודות עליהם נבנתה מדינת ישראל", בהמשך הוסיף כי "כל המערער על מעמדה של מגילת העצמאות פוגע בעמוד התווך המוסרי של מדינת ישראל".

"פרק הפתיחה של החוקה"

בנוסף, גלנט הדגיש את חשיבותה של המגילה וטען כי היא מהווה את "פרק הפתיחה של החוקה הבלתי כתובה של מדינה ללא חוקה". את נאומו חתם שר הביטחון בקריאה לאחדות: "במיוחד בימים של מחלוקת וחוסר הסכמה, ראוי כי נשמור על המכנה המשותף הלאומי הרחב כמופיע במגילת העצמאות, ונצעד לאורו של המצפן הערכי והמעשי המגולם בה".

אין מכוחה של מגילת העצמאות לפסול חוקים

נזכיר כי בשבוע שעבר טען עו"ד אילן בומבך שייצג את הממשלה בדיון בבג"ץ על חוק צמצום אילת הסבירות, כי חותמי מגילת העצמאות לא נבחרו בעת שחתמו על המגילה. "37 אנשים שחתמו על הכרזת העצמאות יצרו מסמך חוקתי מבלי שהתכוונו?" שאל בומבך את השופטים, והוסיף: "הם לא נבחרו".

השופט נעם סולברג

"אין מכוחה של מגילת העצמאות לפסול חוקים", השופט נעם סולברג, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהמשך הדיון התייחס השופט נעם סולברג למגילת העצמאות והעביר ביקורת על חבריו להרכב: "דוד בן גוריון לא חשב לרגע שהכרזת העצמאות מעניקה לו סמכות לבטל חוקים, השופט רק מפרש את החוק. בן גוריון אמר במפורש שאין מכוחה של מגילת העצמאות לפסול חוקים".