בעקבות הביקורת: שינוי דרמטי בחוק רבני הערים - כל הפרטים

שינויים משמעותיים בחוק בחירת רבני ערים: חוק הרבנים שעורר בשבועות האחרונים סערה עבר שינויים דרמטיים לקראת הקריאה הראשונה - וכולל ביטול רפורמת כהנא בשרות וביטול מינוי רבני השכונות

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/09/23 21:21 ד בתשרי התשפד

בעקבות הביקורת: שינוי דרמטי בחוק רבני הערים - כל הפרטים
שמחה רוטמן, מקדם חוק הרבנים, צילום: Ben Hakoon/Flash90

במהלך החודשים האחרונים מפלגות ש"ס והציונות הדתית ניסו לקדם את הצעת חוק "שירותי הדת היהודיים", המכונה "חוק הרבנים". לפי החוק, רבני שכונות, רבנים אזוריים ורבני ערים ימונו בעיקר על פי קולותיהם של נציגי השר לשירותי דת ומועצת הרבנות הראשית.

בעקבות ההתנגדות הרבה שגררה הצעת החוק בקרב הרבנים במגזר הדתי, החליטו חברי הכנסת בצעד דרמטי לעדכן את החוק. השינוי החדש כולל ביטול של רפורמת הכשרות של כהנא וכן ביטול ההצעה לגבי מינוי רבני שכונות.

חוק רבני הערים של יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן ושל ח"כ ארז מלול שעבר בקריאה טרומית התפרסם היום בנוסח מעודכן הכולל שינויים משמעותיים. בעקבות ביקורת בקרב חלקים בציבור, החליטו בסיעת הציונות הדתית שמובילה את החוק להיות קשובים לאותם קולות ולבטל סעיף שעיגן מינויים של מאות רבני שכונות.

חוק הרבנים בנוסח מרוכך

חוק הרבנים בנוסח מרוכך, צילום: ללא

בנוסף הוחלט כי תבוטל פתיחת אזורי הכשרות ורבני ערים לא יוכלו לתת כשרות מחוץ לעירם.
החוק נמצא בימים אלו בדיונים בוועדה לקראת הכנתו לקריאה ראשונה ומחר (ד') יתקיים דיון נוסף בנוסח המעודכן שקובע כי שר הדתות יוכל למנות רב שכונה אחד או יותר בעיר שבה מכהן רב עיר ושבה מעל 50 אלף תושבים.

רוטמן: "לאחר דיונים רבים החלטנו שנושאי רבני שכונות ירד מהחוק"

בסיעת הציונות הדתית מדגישים כי "החוק מוביל שינוי משמעותי וחשוב, ויתקדם בדיונים בוועדה באופן אחראי ותוך הקשבה לרחשי הציבור בנושא". מטעמו של ח"כ רוטמן נמסר: "לאחר דיונים רבים החלטנו שנושאי רבני שכונות ירד מהחוק בשלב זה ויוסדר בתקנות", עוד אמר: "מאחר ואנו ונמצאים כבר הרבה שנים בחוסרים ברבני ערים ורבני שכונות כדאי שמשרד הדתות יתחיל קודם במינוי רבני ערים ואז יגיע עם עבודת מטה בשלה יותר לקביעת הקריטריונים למינוי רבני שכונות". מלבד זאת, "מאחר והחלטנו לחזק את כוחם של התושבים בבחירת רבני ערים אך טבעי שרב עיר לא יוכל לתת כשרות מחוץ לתחומי העיר שבחרה בו".