בהרכב תקדימי: בג"ץ ידון בעילת הסבירות - אלה התרחישים האפשריים

הרפורמה המשפטית מגיעה לרגע השיא עם הדיון בבג"ץ שידון לראשונה בהיסטוריה בהרכב מלא של 15 שופטים. בפני השופטים יעמדו מספר אפשרויות | לוין במתקפה חריפה: "הדיון שמתקיים היום בבית המשפט העליון, בחוסר סמכות מוחלט"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 12/09/23 07:46 כו באלול התשפג

בהרכב תקדימי: בג"ץ ידון בעילת הסבירות - אלה התרחישים האפשריים
בית המשפט העליון. מתח אדיר בין הרשויות, צילום: Yossi Zamir/Flash90.

כשמונה חודשים לאחר שהרפורמה המשפטית יצאה לדרך עם נאומו של שר המשפטים יריב לוין, מגיע רגע השיא כשבג"ץ ידון הבוקר (ג') בהרכב מלא של 15 שופטים בעתירות כנגד עילת הסבירות. לקראת הדיון הנפיץ וברקע חידוש השיחות בבית הנשיא, הבהיר יו"ר האופוזיציה לפיד כי אינו מעוניין לקחת חלק בשיחות ותקף את נתניהו. אמש נערכה הפגנת מתנגדי הרפורמה המשפטית מול בית המשפט העליון.

המתקפה של לוין

הבוקר, תוקף בחריפות שר המשפטים לוין את עצם קיום הדיון וכותב: "בית המשפט, ששופטיו בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ובלי פרוטוקול, מציב את עצמו מעל הממשלה, מעל הכנסת, מעל העם ומעל לחוק. מצב זה מנוגד לחלוטין לדמוקרטיה". הוא הוסיף: "הדיון שמתקיים היום בבית המשפט העליון, בחוסר סמכות מוחלט, הוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובמעמד הכנסת".

הפגנת מתנגדי הרפורמה, אתמול

הפגנת מתנגדי הרפורמה, אתמול צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האפשרות שעומדות בפני בג"ץ

למרות שפסק הדין כלל לא בטוח יינתן היום, ל-15 שופטי בג"ץ יעמדו מספר אפשרויות כשלכל פסיקה שלהם תהיה משמעות רבה. האפשרות הראשונה והדרמטית ביותר היא אפשרות שבג"ץ יחליט לפסול את החוק ויתערב מעשית בחוק יסוד של הכנסת. במצב כזה הכדור יעבור לממשלה והכנסת שיצטרכו להחליט האם הם יכבדו את הפסיקה.

יריב לוין ואסתר חיות

יריב לוין ואסתר חיות, הדרמה בשיא. צילום: Michael Giladi/Flash90

האפשרות השניה היא שבית המשפט יאשר את החוק ויימנע מפסילת חוק יסוד של הכנסת, אך אפשרויות סבירות נוספות נמצאות בתווך. ייתכן ושופטי בג"ץ יעדיפו לתת לחוק פרשנות מצמצמת, כאשר הם לא יפסלו את החוק אך יפרשנו אותו בדרך שונה. אפשרות נוספת היא שבית המשפט יחזיר את החוק לכנסת על מנת לתקן את החוק או דחיית כניסתו של החוק לתוקף.