הדיון הגורלי מתקרב: נתניהו ולוין בוחנים אפשרות לפשרה

על פי דיווחים, ראש הממשלה ושר המשפטים מעוניינים לקדם פשרה חד צדדית בנושא הרפורמה המשפטית - ומנסים להשיג את תמיכת הנשיא. זאת על רקע הדיון המתקרב בבג"ץ בנוגע לחוק צמצום עילת הסבירות

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/09/23 07:37 כה באלול התשפג

הדיון הגורלי מתקרב: נתניהו ולוין בוחנים אפשרות לפשרה
לוין ונתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יממה לפני הדיון הגורלי בבג"ץ בנוגע לחוק צמצום עילת הסבירות, מתפרסמים דיווחים כי גורמים בכירים בממשלה מנסים לקדם מתווה פשרה חד צדדי, כך דווח הבוקר (ב') בN12. על פי הדיווח, ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים יריב לוין מנסים לקדם פשרה שתרכך את הרפורמה המשפטית, שקוויה הכלליים דומים באופן יחסי לטיוטת הפשרה של הנשיא. בגל"צ מדווחים כי בלשכת נתניהו לוחצים על הנשיא הרצוג לתמוך בהצהרה שיוציאו בנושא.

השניים מעוניינים לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ולאחר מכן להקפיא את המשך הרפורמה כדי לנה למשא ומתן עם האופוזיציה על שאר החוקים הצפויים. זאת על פי דיווח של גורם בקואליציה, שהתפרסם בכאן 11.

בג"צ, בית המשפט

בג"צ, בית המשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הדיון מתקרב - ואיתו האיום כי בג"ץ יפסול חוק יסוד

כאמור, מחר יתקיים בבית המשפט העליון דיון בנושא העתירות שהוגשו נגד סעיף צמצום עילת הסבירות בחוק יסוד: השפיטה, בו ידונו באופן חריג 15 שופטי בג"ץ. באוויר תלויה השאלה כיצד יגיבו בממשלה במידה ובג"ץ יחליט לפסול חוק יסוד. לצד כתבי תשובה חריפים שפורסמו בימים האחרונים ומבהירים את עמדת הממשלה כי מערכת המשפט אינה צריכה להיכנס לדיון הזה, אתמול שרי הממשלה הבהירו כי יכבדו כל פסיקה שתתקבל.

כך למשל, השר גלנט אמר לתקשורת בפתח יישבת הממשלה: "עמדתי ידועה" אמר, "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, אני אכבד כל פסיקה של בג"ץ". גם השרים משה ארבל מש"ס וגילה גמליאל מהליכוד נדרשו לאלה וענו בהחלטיות כי יכבדו כל פסיקה. "יש שופטים בירושלים, נכבד את פסיקת בג"ץ, כן במפורש" אמר ארבל.