"לא הגבתי, ולא במקרה": לפיד מסביר את התנגדותו להצעת הפשרה

ראש האופוזיציה מתייחס למתווה הנשיא ואומר כי הזהיר מראש את הנשיא והאופוזיציה: "אמרתי להם: 'כמה ימים לפני הבג"צים ולפני נסיעתו של נתניהו לארה"ב, תצוץ פתאום הצעת פשרה שתיראה טובה מכדי להיות אמיתית'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/09/23 19:48 כד באלול התשפג

"לא הגבתי, ולא במקרה": לפיד מסביר את התנגדותו להצעת הפשרה
יאיר לפיד, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

אחרי הצעת בית הנשיא שפורסמה בשבוע שעבר ונפלה, יאיר לפיד מתייחס אליה היום (א') ואומר כי מדובר בהצעה שקרית שנועדה לסדר לנתניהו פגישה בבית הלבן ולהערים על שופטי בית העליון. "הפארסה של השבוע האחרון הוכיחה שעדיף היה להקשיב לאזהרה הזו", אמר ראש הממשלה לשעבר.

"פתאום תצוץ הצעת פשרה שתיראה טובה מכדי להיות אמיתית"

לפיד נאם בכנס הצדק החברתי השנתי של המרכזים לצדק חברתי ואמר: "לא הגבתי עד עכשיו על מתווה הפשרה שהוצג בשבוע שעבר, ולא במקרה. כבר לפני חודש אמרתי לצוותו של נשיא המדינה, וגם לחבריי באופוזיציה: 'אני מזהיר אתכם מראש, שכמה ימים לפני הבג"צים ולפני נסיעתו של נתניהו לארה"ב, תצוץ פתאום הצעת פשרה שתיראה טובה מכדי להיות אמיתית'. תדעו, שזה מפני שהיא אכן לא אמיתית".

הפגישה הקודמת בבית הנשיא

פגישה בבית הנשיא | צילום: קובי גדעון/ לע"מ

לדבריו לפיד, "המטרה שלה לא תהיה להגיע להסכמות, אלא לסדר לנתניהו פגישה בבית הלבן, ובעיקר להערים קשיים על שופטי בג"ץ בזמן שהם דנים בעתירות. הפארסה של השבוע האחרון הוכיחה שעדיף היה להקשיב לאזהרה הזו".

ההצעה של לפיד: 18 חודשי הקפאה

למרות ההאמשות החריפות, יו"ר יש עתיד הוסיף: "יחד עם זאת, אנחנו צריכים להמשיך לעשות כל מאמץ למנוע את הקרע בעם ישראל. להבדיל מראש הממשלה ושריו, יש לנו אחריות לאומית לגורלה של המדינה הזו. מה שאנחנו צריכים לעשות הוא מה שהצעתי מיד לאחר ההצבעה על עילת הסבירות: אחרי הדיונים בבג"ץ עלינו ללכת ל-18 חודשים של הקפאה בחקיקה של ההפיכה המשטרית".

"הצגתי לנשיא הצעת חוק שנוסחה בידי פרופ' סוזי נבות, לפיה כל שינוי שנוגע ליסודות הדמוקרטיים של המשטר בישראל, יוכל להתבצע רק בהסכמה רחבה של הקואליציה והאופוזיציה. הקואליציה דחתה בזמנו את הרעיון על הסף, אבל הצעה ל-18 חודשים של הקפאה, הופיעה עכשיו גם במתווה הפשרה שפורסם, כך שכנראה גם בממשלה יש כבר כאלה שמבינים שזה הדבר הנכון".

"אני חוזר ומציע שאחרי הדיונים בבג"ץ, הכנסת תצביע על הקפאת החקיקה ל-18 חודשים, ואז נוכל ללכת לקיים דיון אמיתי ומעמיק כדי לנסות למנוע את השסע הנורא בעם ישראל", סיים לפיד.