ריכוך עילת הסבירות ועצירת החקיקה: המגעים הסודיים של הרצוג

כשברקע מספר דיונים בבג"ץ שעלולים להוביל למשבר חוקתי, נערכו בתקופה האחרונה שיחות גישור בבית הנשיא במטרה להגיע לפשרה. מסתמן: עילת הסבירות תרוכך, החקיקה תיעצר לשנה וחצי | הליכוד: "לא הייתה שום הסכמה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 04/09/23 20:10 יח באלול התשפג | עודכן בתאריך 04/09/23 20:26

ריכוך עילת הסבירות ועצירת החקיקה: המגעים הסודיים של הרצוג
נתניהו, שיחות בבית הנשיא, צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL

בשבועות מאז יצאה הכנסת לפגרה, בקואליציה התכוננו למושב הבא ולהמשך החקיקה המשפטית, זאת לאחר שהעבירו את צמצום עילת הסבירות במושב האחרון. הערב (ב') נחשף כי בבית הנשיא חודשו השיחות בין הצדדים במטרה למנוע משבר חוקתי כשבקרוב ידון בג"ץ במספר חוקים והחלטות ממשלה ובתוכם גם צמצום עילת הסבירות. בליכוד מגיבים לחשיפת השיחות ואומרים: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה".

השיחות חודשו בבית הנשיא

בהודעה רשמית שמפרסם הערב בית הנשיא נכתב: "בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל". בבית הנשיא הוסיפו כי "כחלק מהמאמצים מקיים הנשיא שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו".

נתניהו והרצוג, סיכום ברגע האחרון?

נתניהו והרצוג, השיחות חודשו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נשיא העליון יוכל להתמנות רק בפשרה

בין היתר, עלו במהלך השיחות מספר אפשרויות ובראשם עצירת החקיקה לתקופה של כשנה וחצי. עוד דובר על ריכוך נוסף של עילת הסבירות, וביטול החקיקה המסתמנת ושינוי הוועדה לבחירת שופטים. יחד עם זאת על מנת לבצע מינויים תיאלץ הוועדה לקבל הכרעות ברוב של 7 חברים מתוך 9 חברי וועדה, מה שאומר שגם מינוי נשיא בית המשפט העליון יצטרך להתקבל רק בפשרה.

"מחוייבים לתיקונים במערכת המשפט"

בציונות הדתית הגיבו לפרסום השיחות ובהודעת המפלגה נכתב: "אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".