רוטמן עתר לעליון נגד הנשיאה חיות: פסלו אותה מהדיון

חבר הכנסת שמחה רוטמן ערער על החלטתה של חיות שלא לפסול את עצמה מהדיון בעתירות כנגד עילת הסבירות. "חשש למשוא פנים ופגיעה במראית פני הצדק. היה עליה לפסול עצמה מלשבת בדין" כתב בעתירה לבית המשפט העליון

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/09/23 13:50 כ באלול התשפג

רוטמן עתר לעליון נגד הנשיאה חיות: פסלו אותה מהדיון
שמחה רוטמן, עתר על החלטת חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן הגיש הבוקר (ד') באמצעות עורך דינו אבי סגל ערעור על החלטת נשיאת העליון אסתר חיות שלא לפסול עצמה מלדון בעתירות על הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. במסגרת הערעור מבקש רוטמן כי בית המשפט יקיים דיון בבקשתו ללא הנשיאה חיות בטרם יתכנס לדון בגוף העתירות.

"חשש למשוא פנים ופגיעה במראית פני הצדק"

בפתח הערעור נכתב: "בית המשפט הנכבד יתבקש לקבל את הערעור ולהורות על פסילת כבוד נשיאת בית המשפט העליון, מלשבת בדיון בעתירות שבכותרת שעניינן תיקון חוק יסוד: השפיטה. עוד נכתב בערעור כי "קיים הרבה למעלה מחשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק, באופן המונע מכבוד נשיאת בית המשפט העליון להשתתף בדיונים בדבר שאלת חוקיות התיקון לחוק ומשכך, ובהתאם לדין, היה עליה לפסול עצמה מלשבת בדין".

נשיאת העליון אסתר חיות

נשיאת העליון אסתר חיות, "חשש למשוא פנים". צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בין היתר נימק רוטמן את הערעור בהחלטתה של חיות שלא לפסול עצמה, חרף הנאום שנשאה ב-12 בינואר השנה בכנס העמותה למשפט ציבורי, שם הביעה ביקורת חריפה על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות. כזכור, חיות כינתה את מהלכי הרפורמה המשפטית כמהלכים "לריסוק" מערכת המשפט ותיארה את כלל הצעות החוק בנושא "מתקפה שלוחת רסן".

רוטמן: לא ייתכן שבית המשפט יתייחס לבעלי דין כתוקפים

בתוך כך נטען בערעור שהגיש חבר הכנסת רוטמן כי "אין ולא ניתן לעלות על הדעת, בטח לא בשיטת משפט מתוקנת, כי בית המשפט יתייחס לבעלי דין, שר המשפטים, הממשלה ויו"ר ועדת חוקה של הכנסת, כתוקפים המאיימים, מסתערים ומרסקים את כל השיטה הדמוקרטית ובמקביל ידון ויכריע בעניינם כמו מאומה לא קרה".