פניה דחופה לאסתר חיות נגד מינויה לראש ההרכב בדיון על עילת הסבירות

ארגון "לביא" פנה לנשיאת בית המשפט העליון בדרישה לפסול את מינויה לראשות ההרכב בדיון על עילת הסבירות בשל עמדותיה הפומביות בנושא, אותן הציגה בעבר: "דורשים משפט צדק"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/08/23 17:09 טז באב התשפג

פניה דחופה לאסתר חיות נגד מינויה לראש ההרכב בדיון על עילת הסבירות
אסתר חיות | , צילום: Arie Leib Abrams/FLASH90

על רקע צמצום עילת הסבירות בכנסת בשבוע שעבר, הוגשו עתירות לבג"ץ העוסקות בחוקיותו. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, קבעה דיון בחודש ספטמבר הקרוב, בהרכב מורחב של 15 שופטים ומינתה את עצמה לעמוד בראשו. בעקבות ההחלטה, שיגר עו"ד אבי סגל בשם עמותת "לביא" פניה דחופה טרם עתירה, להנהלת בתי המשפט ולנשיאות בג"ץ הדורשת כי חיות תפסול את עצמה מהשתתפות בדיון בשל דעותיה הידועות בנושא, אותן השמיעה בפומבי בעבר.

חיות בעבר: "תכנית ריסוק מערכת המשפט"

כך למשל, בחודש ינואר האחרון בכנס "העמותה למשפט ציבורי", נשאה חיות נאום הכולל ביקורת נוקבת על ביטול עילת הסבירות וכינתה אותה "מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, תכנית ריסוק מערכת המשפט". במכתב ההתראה טרם עצירה נטען בין היתר, כי מתוך חשש למשוא פנים ופגיעה במערכת הצדק, על הנשיאה לפסול את עצמה מהשתתפות בכל דיון הקשור לנושא, על מנת לא לפגוע בלגיטימיות של כל החלטה שיפוטית שתתקבל.

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון | צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

"תזהם ותפגע בלגיטימיות ובחוקיות של כל החלטה של המותב בתיק זה"

בארגון "לביא" מוסיפים ומציינים גם כי "פסילה עצמית של כבוד הנשיאה תהווה אות של כבוד לדורות ותשמש זרקור, דוגמה ומופת לשופט הרואה למרחוק ולדורות את נקיות מערכת בתי המשפט בישראל. כאשר, היה וחלילה תבחר כבוד הנשיאה לשבת בדין למרות ניגוד העניינים המובהק, הרי שהחלטה זו, מעבר לסערה הציבורית שתחולל ובצדק, תזהם ותיפגע ללא ספק בלגיטימיות ובחוקיות של כל החלטה של המותב בתיק זה, על כל המשתמע מכך".

עו"ד אבי סגל המייצג את ארגון לביא: "אבן יסוד בכל מערכת משפט היא ששופט שגיבש דעתו טרם שמיעת הדיון איננו יכול לשבת בדין. הנשיאה חיות חזרה ושנתה הלכה זו, הן באשר לעצמה והן באשר לשופטים אחרים במערכת בתי המשפט. אני סמוך ובטוח שלאחר שהנשיאה, שהביעה את עמדתה בצורה כה מובהקת ונחרצת, תמנע מלשבת בהרכב השופטים שידון בחוק הנוגע לעילת הסבירות".