יצחק עמית צפוי להיבחר לנשיא העליון - כך נערכים בקואליציה

הצעת חוק של שמחה רוטמן, הנבחנת בימים אלו על ידי הקואליציה, לוקחת לנשיא בית המשפט העליון את אחד מהתפקידים המרכזיים שלו: קביעת זהות השופטים בכל תיק | על פי ההצעה, מחשב ייקבע את זהותם של השופטים - וכך כובד המשקל יעבור מזהות הנשיא להותם של השופטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/23 21:27 יז באלול התשפג

יצחק עמית צפוי להיבחר לנשיא העליון - כך נערכים בקואליציה
חיות ועמית, צילום: Shir Torem/Flash90

באוקטובר הקרוב צפויה אסתר חיות לסיים את תפקידה בתור נשיאת בית המשפט העליון, ועל פי שיטת הסניוריטי הנהוגה עד כה - צפוי להתמנות לתפקיד השופט יצחק עמית. הקואליציה לא מעוניינת בעמית כנשיא, כאשר גם חברו לכס השיפוט, השופט אלרון, הפר את נוהג הסניורי והציע את מועמדותו מול עמית. בכדי להתמודד מול מינוי הצפוי של עמית, בקואליציה בוחנים חוק שיקח לנשיא את אחד מתפקידיו המרכזיים.

זהות השופטים תכריע - ולא האג'נדה של הנשיא

לפי פרסום של עמית סגל, החקו שנבחן קובע כי סמכות קביעת הרכבי הדיון תועבר למחשב שיחליט אלו שופטים ישבו בכל תיק - ולא נשיא בית המשפט העליון. ההצעה הוצעה בעבר על ידי יושב ראש ועדת חוקה שמחה רוטמן, והיא נבחנת כעת.

רוטמן,

רוטמן. ההצעה תעבור? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מדובר בצעד דרמטי, שמעמיד במרכז את זהותם של השופטים ולאו דווקא את האג'נדה של הנשיא - כאשר היתרון של האגף הליברלי המצוי בייצוג יתר בקרב הותיקים יאבד ממשמעותו. לפי סגל, המצב בו מחשב קובע את ההרכבים פועל גם בכמה בתי משפט בעולם, וגם בבית הדין הרבני.

כח קפלן: "נתניהו אינו כשיר להעביר שינויים משטריים ולא להיות ראש ממשלה"

מ"כוח קפלן" נמסר בתגובה על הפרסום: "זה עוד ניסיון של הממשלה להביא לחורבן הדמוקרטיה הישראלית. נתניהו עלה על ה-D-9 ומנסה לרסק איתו לא רק את בג"ץ אלא את מדינת ישראל כולה. על פי כל מחקר, כ-80% מהעם לא מעוניין בחקיקה החד צדדית, הזדונית והמטורללת של נתניהו. הוא אינו כשיר להעביר שינויים משטריים ולא להיות ראש ממשלה".