ירון אברהם מסביר: המהלך שיכול להפיל את הממשלה

הכתב המדיני של ערוץ 12 מנתח את ההסכם המתגבש עם סעודיה וטוען כי שינוי הגישה של הרשות הפלשינית יכול לגרום להפלת ממשלת הימין: "ראש הממשלה יודע שביצוע ויתורים משמעותיים עלול להביא לנפילת הממשלה שלו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/09/23 09:13 טו באלול התשפג

ירון אברהם מסביר: המהלך שיכול להפיל את הממשלה
ירון אברהם, צילום: ללא

ההסכם המסתמן בין ישראל לסעודיה, למרות כל הקשיים, עתיד לשים את נתניהו בעמדה אותה הוא כל-כך אוהב: מנהיג מדיני ומחושב, שמציג הישגים חשובים ומשמעותיים בנושאי החוץ. אלא שבדרך להסכם כזה ראש הממשלה יצטרך לבלוע כמה צפרדעים, בטור של ירון אברהם ב-N12, הוא מסביר כי הויתורים הללו יכולים לגרום להפלת ממשלת הימין שהוא עומד בראשה.

"הם מנסים להפיק מהלימון הסעודי לימונדה פלשתינית"

"זו הזדמנות מרגשת לשלום. אם יהיה לנו את זה עם ערב הסעודית, ועל זה הממשלות שלנו עובדות כעת, זו תהיה קפיצה קוונטית. בשלום סעודי-ישראלי יש אלמנט של תשתית פיזית שכבר קיים, אבל הפוליטיקה חוסמת אותו", אמר נתניהו בתחילת החודש - וכנראה שלא כיוון לבן גביר וסמוטריץ'. אבל לדברי אברהם, "ראש הממשלה יודע שביצוע ויתורים משמעותיים, כאלה שלא יעברו חלק בגרונם של סמוטריץ' ובן גביר - וגם בקרב חלקים גדולים בליכוד - עלול להביא לנפילת הממשלה שלו".

בן גביר וסמוטריץ'. יעמוד בדרכו של ננתיהו בדך להסכם?

לפי הניתוח שלו, שינוי הגישה של הפלשתינים מהתנגדות אוטומטית - כפי שקרה בהסכמי אברהם - מעמיד את נתניהו בדילמה קשה. "הם מנסים להפיק מהלימון הסעודי לימונדה פלשתינית", מסביר אברהם ומפרט את רשימת רשימת הדרישות של הרשות. לדבריו, מדובר בהתפתחות דרמטית מפני שבישראל מכירים את הרשימה ובכל זאת ממשיכים בקידום ההסכם.

היחסים עם ביידן

בסיום הטור רומז אברהם ליחסים העכורים של ביידן ונתניהו, שאולי יעלו על דרך המלך אחרי הסכם דרמטי שכזה. "הגעה אל סוף העסקה הזו כשנתניהו וביידן במתיחות שיא לא תשרת את האינטרס של שני המנהיגים. נתניהו יודע את זה, ולמזלו – גם ביידן, למרות כל המשקעים".