מתקפה על ראשי המחאה: "זה לא לוח מודעות, לא אישי ולא פוליטי"

לאחר שנשות מחאת השפחות גייסו את פסל שלושת העיגולים של מנשה קדישמן למטרותיהן, בתו של האמן הביעה התנגדות נחרצת וכתבה: "כשאנטי כפיה הופך לכפיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/08/23 21:27 ה באלול התשפג

מתקפה על ראשי המחאה: "זה לא לוח מודעות, לא אישי ולא פוליטי"
מחאת השפחות, ביקורת על המיצג, צילום: Gili Yaari /Flash90

במהלך הפגנות מתנגדי הרפורמה צצים מפעם לפעם גימיקים שונים המנסים להעביר את המסר של הנהגת המחאה. אחד הגימיקים הבולטים הגיעה ממחאת הנשים עם הופעת "השפחות" בהפגנות השונות ברחבי המדינה כשנוכחותם בולטת במיוחד.

במחאה גייסו את הפסל של קדישמן - בתו זעמה

אלא שאנשי המחאה לקחו את המהלך צעד אחד קדימה ובמהלך הפגנה שנערכה בכיכר הבימה, הלבישו המפגינים את בגדי השפחות על פסל שלושת העיגולים (שנקרא: "התרוממות") המוכר של האמן מנשה קדישמן, המעטר את הכיכר המפורסמת.

אלא שבקרב משפחתו של האמן פחות אהבו את השימוש בפסל. ביתו של מנשה, מאיה כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כך: "אנחנו לא עומדים מאחורי זה, ומגנים בכל תוקף את ההתייחסות הזו לפסל שלושת העיגולים של אבי מנשה קדישמן, זה לא לוח מודעות לא אישי ולא פוליטי, זו יצירת אומנות".

"פיית המחאה שלהן היא בדיוק הדבר נגדו הן נלחמות"

בהמשך היא כותבת על המשמעות שביקש אביה להעניק דרך הפסל: "אבי מנשה קדישמן היה לוחם החופש הגדול שנולד לכן הוא יצר פסל שנקרא התרוממות - המסמלת את רוח האדם המתרוממת מעל ומעבר לכל מה שנראה אפשרי. וויזואלית העמיד שלושה עיגולים בזווית בלתי אפשרית. כל דבר מעבר לזה רק גורע מרעיון הפסל".

מחאת השפחות

מחאת השפחות, צילום: Anat Hermony/Flash90

היא סיימה וכתבה: "דעתי האישית לא קשורה לעניין. מעבר לזה שאני מאוד שמחה שהוא הפך לסמל המחאה, אני פה לשמר על הפסל. השפחות מצאו את שפת המחאה שלהן. לאבי היתה שפת מחאה אחרת. כפיית המחאה שלהן על שפתו של מישהו אחר היא בדיוק הדבר נגדו הן נלחמות, כפיה!".