התוכנית שהוגשה לנתניהו: הממשלה תצליח לגייס מאה אלף תלמידי ישיבות?

ברקע המשבר סביב חוק הגיוס, הצעה חיצונית מקורית שהוגשה לעיונו של נתניהו מבקשת לשמר כ-70 אלף לומדים בישובות בעוד מאה אלף הנותרים יתגייסו ובהמשך יצאו לשוק העבודה בהדרגתיות על פני עשור. התוכנית הוגשה לנתניהו ולנציגי החרדים

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 18/08/23 10:23 א באלול התשפג

התוכנית שהוגשה לנתניהו: הממשלה תצליח לגייס מאה אלף תלמידי ישיבות?
לשכת גיוס, יש סיכוי למתווה?, צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בשבועות האחרונים חזר שוב חוק הגיוס למרכז תשומת הלב התקשורתית. החוק, שבקואליציה יצטרכו להסדיר כבר במושב הכנסת הקרוב, מעורר מתיחות בקואליציה כשבמפלגות החרדיות דורשות הסדרה של הנושא בכל מחיר, דבר שגרר גם את התבטאויותיהם בנוגע להקפאת הרפורמה המשפטית עד למציאת פתרון. ב"ישראל היום" נחשף מתווה חדש לסוגייה עם הצעה חדשנית לפתרון גיוסם של בני הישיבות.

כ-70 אלף "עילויים" מבני הישיבות החרדיים ימשיכו ללמוד

על פי המתווה, שיזם איש העסקים מוטי סנדלר המקורב על פי העיתון לפוליטיקאים חרדים, כ-70 אלף "עילויים" מבני הישיבות החרדיים ימשיכו ללמוד בישבות במתכונת של "עתודה תורנית" בדומה לשאר חיילי ה"עתודה" שמפעיל צה"ל. מנסחי המתווה כותבים כי התעלמות מסוגיית הגיוס של בני הישיבות"תביא לפירוק החברה הישראלית, ובעקבות כך לחורבן בית שלישי"

על פי התוכנית, שאר מאה אלף בני הישיבות יתגייסו בפעימות על פני עשור. התוכנית לא מסדירה את הגיוס עצמו ומשאירה את האפשרויות בין גיוס לצבא או שירות לאומי פתוחות. מטרת התוכנית היא שלאחר השירות, יוכלו המתגייסים גם להשתלב בשוק העבודה.

תלמידי ישיבה מול ביתו של אריה דרעי

תלמידי ישיבה חרדיים, מתווה חדש. צילום: Flash90

כך ייבחרו 70 אלף הלומדים

המתווה, שהוגש כאמור למקורבים לראש הממשלה נתניהו ולעוד פוליטיקאים חרדיים לבחינה, מציב אמצעים לפיקוח על מי יהיו 70 אלף שייבחרו להמשיך ללמוד. מי שתחליט היא מנהלת מיוחדת במשרד החינוך שגם תבחן את הנבחרים לאורך הזמן. מי שיתקבלו ל"עתודה" יהיו פטורים משירות לאומי או צבאי אך יהיו צריכים להתמיד בלימודיהם לפחות שנתיים על מנת להתקבל. דגש נוסף שישימו בתוכנית היא על לימודים כלליים.