עד חוקי היסוד: אזהרת הליכוד בעקבות הצעד של בג"ץ

בעקבות הודעת בג"ץ כי ידונו בעתירות נגד חוק צמצום עילת הסבירות בהרכב מלא, בליכוד הוציאו הודעה רשמית: "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 31/07/23 20:20 יג באב התשפג

עד חוקי היסוד: אזהרת הליכוד בעקבות הצעד של בג"ץ
הליכוד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

באופן תקדימי, בג"ץ הודיע היום (ב') כי יכנס את כלל שופטי העליון, 15 במספר, כדי לדון בעתירות נגד חוק צמצום עילת הסבירות, חוק היסוד שהעבירה הממשלה בשבוע שעבר ומטרתו למנוע מבית המשפט להתערב בהחלטות בהחלטות ומינויי ממשלה בגין עילה זו. בתוך כך, בליכוד מיהרו להגיב להחלטת בג"ץ בנוגע לדיון.

הליכוד: "כל סטיה מאחד מהעקרונות תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית"

"ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד", נכתב בהודעה שפורסמה מטעם מפלגת השילטון. "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה", טענו. "כל סטיה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".

נשיאת העליון אסתר חיות

נשיאת העליון אסתר חיות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נזכיר כי מספר רחב של עתירות הוגשו לבית המשפט העליון בנושא חוק צמצום עילת הסבירות, בדרישה שהחוק השנוי במחלוקת יבוטל. בתוך כך, נקבע בבג"ץ כי הדיון בנושא יתקיים ב-12 בספטמבר, בעוד כחודש וחצי, ובראשו תעמוד הנשיאה אסתר חיות. באופן חריג, הוחלט כי הרב מלא של בית המשפט העליון הכולל את 15 שופטיו ידון בעתירות.

חברת הכנסת שרון ניר מטעםישראל ביתנו אמרה בתגובה להודעת הליכוד, "ככה זה כשעולם המושגים של מפלגת השלטון מתבסס על טריטוריות של כוח, בדיוק כמו כנופיית פשע. ההודעה הזו היא לא אחרת מאשר מסר מרומז לבית משפט עליון: 'ראו הוזהרתם'".