הסערה הבאה: בליכוד הגישו הצעת חוק לפיצול תפקיד היועמ"ש

הצעת חוק חדשה עליה חתומים מספר חברי כנסת מהליכוד מבקשת לפצל את תפקידי היועמ"ש כך שסמכויות כלפי השרים וראש הממשלה יועברו לידי פרקליט המדינה. עם זאת, בליכוד אומרים כי "אין כוונה לקדם אותו"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 26/07/23 22:40 ח באב התשפג

הסערה הבאה: בליכוד הגישו הצעת חוק לפיצול תפקיד היועמ"ש
היועמ"שית, מתנגדת להחלטה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד לא שכחו הרוחות מהעברת חוק צמצום עילת הסבירות בכנסת ונראה שהסערה הבאה כבר כאן. מספר חברי כנסת מהליכוד הגישו הצעת חוק לפיצול תפקידי היועמ"ש. ההצעה קובעת כי הסמכות לגבי חקירות והעמדה לדין של חברי ממשלה, תהיה בידי פרקליט המדינה ולא אצל היועמ"ש כפי שמקובל כיום. המשמעות היא כי אם החוק יקודם ויעבור, הסמכות על עיסוק בתיקי נתניהו יעברו מידיה של היועמ"שית בהרב מיארה. עם זאת צריך לציין שבין חברי הכנסת יש שאומרים כי הצעת החוק עלתה באופן פורמלי אך אין כוונה להעבירה.

הסיבה: ניגוד העניינים של היועמ"ש

על הצעת החוק חתומים מספר חברי כנסת מהיכוד ובינהם: אלי דלל, עמית הלוי, דן אילוז, בועז ביסמוט, טלי גוטליב, ניסים ואטורי, שלום דנינו, קטי שטרית, אליהו רביבו, צגה מלקו ואתי עטייה. ההצעה קובעת כי "הסמכות בנוגע להחלטה על פתיחה בחקירה, העמדה לדין או כל החלטה אחרת בנוגע להליך הפלילי נגד ראש הממשלה וחברי הממשלה תהיה נתונה לפרקליט המדינה".

אלי דלל, מסייג את ההצעה

אלי דלל, מסייג את ההצעה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בטענות להצעת החוק כותבים המגישים כי מדובר ב"פתרון שנותן מענה מיטבי לבעיה בהשוואה למודלים חלופיים שונים, ההסדר יתן מענה לבעיית ניגוד העניינים המוסדי המתעוררת". הבעיה אותם מציינים חברי הכנסת היא העובדה שהיועמ"ש מצד אחד עובד בצמוד לחברי הממשלה ובכובעו השי יכול גם להעמידם לדין.

חה"כ אלי דלל: "אין כוונה לקם את החוק"

"החוק הוגש מלפני מס חודשים אלא שהיום קיבל פ'' מהלשכה המשפטית של הכנסת ולכן עלה לאתר. אין כוונה לקדם אותו או כל חוק אחר שקשור למערכת המשפט. מעבר לכך גם כתוב בחוק שבמידה והחוק היה עולה ועובר הוא היה חל על הכנסת הבאה" נמסר בתגובה מלכתו של חבר הכנסת אלי דלל ל"חדשות 12".