שר בממשלה נגד הצעת החוק של החרדים: "הטרלה מזיקה"

הצעת החוק "חוק יסוד לימוד תורה" של "יהדות התורה", מעוררת זעם וביקורת ברשתות. חברי כנסת מימין ומשמאל תוקפים, ואנשי תקשורת זועמים: "לימוד תורה מעולם לא נזקק לחקיקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/23 11:22 ז באב התשפג

שר בממשלה נגד הצעת החוק של החרדים: "הטרלה מזיקה"
השר שיקלי, תומך בריכוך הרפורמה, צילום: עמיאל ירחי

הצעת חוק פרטית חדשה שמטרתה להשוות את לימוד התורה לגיוס לצה"ל, הוגשה הבוקר על ידי חברי כנסת מהמפלגה החרדית. על הצעת החוק "חוק יסוד לימוד תורה", חתומים חברי הכנסת משה רוט, ישראל אייכלר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר ויצחק פינדרוס. ההצעה זכתה לתגובות זועמות מטעם חברי כנסת - הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, וכן מאנשי תקשורת רבים שביקרו הן את תזמון והן את תוכן ההצעה.

שיקלי: "לימוד תורה מעולם לא נזקק לחקיקה"

השר עמיחי שיקלי הגיב גם הוא: "לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקק לחקיקה, וכך ראוי שישאר. הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה - לא בקולי". כתב. יש לציין כי שיקלי לא יכול להצביע, כי הוא התפטר מתפקידו כח"כ במסגרת החוק הנורווגי בנוסף - מדובר בהצעת חוק שמופיעה בהסכמים הקואליציוניים.

חבר הכנת דן אילוז הצטרף לביקורת: "כמי שלומד תורה, אני לומד בה על הערך של גיוס לצבא כערך עליון. הנוסח שלי לחוק יסוד לימוד התורה".

סמוטריץ

סמוטריץ' וגנץ צילום: Hadas Parush/Flash90

ח"כ מתן כהנא: "החוק הזה יעשה נזק עצום לעולם התורה"

"אחיי החרדים, אתם באמת חושבים שאתמול היה היום הנכון להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק הזו?" שאל ח"כ מתן כהנא. "בלי תורה אין מדינת ישראל. לי זה ברור. אבל באותה מידה ברור לי שהחוק הזה יעשה נזק עצום לעולם התורה, נזק עצום לחברה החרדית ונזק עצום למדינת ישראל. הכוח כעת בידיים שלכם. אנא מכם השתמשו בו באחריות", ביקש.

"מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי"

ח"כ גדי איזנקוט תקף את ההצעה: "הגשת חוק יסוד לימוד תורה או בשמו האמיתי 'עוקף חוק גיוס', בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להימנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי". לדבריו: "הגורמים הציוניים והממלכתיים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל". 

רק אתמול נתניהו הצהיר שכל חקיקה תגיע בהסכמה, והיום נתניהו, דרעי, גפני וגולדקנופף- מהמקפצה", כתב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן

העיתונאי עמית סגל הגיב: "הצעה פוסט ציונית"

הצעת החוק של יהדות התורה היא הצעה פוסט ציונית. ככל הידוע לי, עד היום הובטח שלימוד תורה מביא זכויות, אבל לא כאלה שהמדינה אמורה לספק. אין טעם להשוות לימוד תורה לשירות משמעותי, מהטעם הפשוט שאין סתירה בין השניים. אי התגייסות לצבא מדינת היהודים היא השתמטות, לא ליד ולא בערך.

טלי גוטליב: "מוטב שלא הייתה מוגשת הצעת החוק" 

חברת הכנסת מהליכוד טלי גוטליב הגיבה גם היא ואמרה: "לא אצביע לחוק יסוד לימוד תורה. לא כי לימוד תורה אינו ערך חשוב בפני עצמו, אלא כי זה לא עניין לחקיקה בחוקי יסוד. מוטב שלא היתה מוגשת הצעת החוק הזו כלל. חברי החרדים טאקט היא לא מילה גסה".