מנותקים לימוד תורה במקום גיוס לצה"ל - החוק החדש של החרדים

‏הח"כים החרדים הגישו הצעת חוק פרטית להסדרת מעמד לומדי התורה: "מי שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה לתקופה משמעותית ייחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 25/07/23 10:26 ז באב התשפג

לימוד תורה במקום גיוס לצה"ל - החוק החדש של החרדים
יצחק פינדרוס, צילום: אוליבר פיטוסי פלאש 90

לאור העיכובים במימוש ההסכם הקואליציוני בין מפלגת יהדות התורה לממשלה לפיו יקודם חוק שיסדיר את מעמד לומדי התורה, הצעת חוק פרטית חדשה שמטרתה להשוות את לימוד התורה לגיוס לצה"ל, הוגשה הבוקר (ג') על ידי חברי כנסת מהמפלגה החרדית. על הצעת החוק "חוק יסוד לימוד תורה", חתומים חברי הכנסת משה רוט, ישראל אייכלר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר ויצחק פינדרוס. 

"לעודד לימוד תורה חוצה מגזרים"

נוסח הצעת החוק אומר כי, "מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה, ולעניין זכויותיהם וחובותיהם יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה לתקופה ארוכה כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי".

חרדים, דנה ספקטור מרגשת

חרדים, דנה ספקטור מרגשת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהסבר להצעת החוק, נכתב, "מאז ומעולם היו ברורים ערכם וחשיבותם של לימוד התורה ולומדי התורה. מוצע לעגן כראוי בחוק-יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד תורה ואת רצונה לעודד לימוד תורה חוצה מגזרים". 

סעיף מרכזי בהצעת החוק מתייחס לפסיקת בג"צ שביקשה להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. יוזמי החוק טוענים כי חוק יסוד לימוד התורה, יבהיר לבית המשפט העליון, כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה.

"מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי"

ח"כ גדי איזנקוט תקף את ההצעה: "הגשת חוק יסוד לימוד תורה או בשמו האמיתי 'עוקף חוק גיוס', בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להימנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי". לדבריו: "הגורמים הציוניים והממלכתיים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל". 

רק אתמול נתניהו הצהיר שכל חקיקה תגיע בהסכמה, והיום נתניהו, דרעי, גפני וגולדקנופף- מהמקפצה", כתב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן

תנועת  קולך הגיבה גם היא להצעת החוק "עוד לא יבשה העט שחתמה על ביטול עילת הסבירות וכבר הוכיחו החרדים למה היא נחוצה. הצעת חוק יסוד לימפוד תורה היא בראש ובראשונה צינית. ערך לימוד התורה לא מוטל בספק. הוא יסוד בזהות שלנו, נשים כגברים. זוהי התורה שבה כתוב "האחיכם יצאו למלחמה ואתם תשבו פה"? ובעת מלחמת מצווה "יצא חתן מחופתו וכלה מחופתה". לצערנו הים לא בולע את אויבנו. אלה משה מגולני ומרים הקמבצנית שיוצאים למערכה ובסייעתא לשמיא מנצחים אותה."