בליכוד דוחים את מתווה ההסתדרות: "זהה לחלוטין להצעת לפיד"

זמן קצר אחרי שההסתדרות הציגה את המתווה שלה לחקיקת פסקת ההתגברות בהסכמה, במפלגת הליכוד דחו אותה על הסף: "מחייבת ויתור מוחלט"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 23/07/23 15:36 ה באב התשפג

בליכוד דוחים את מתווה ההסתדרות: "זהה לחלוטין להצעת לפיד"
ארנון בר דוד, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בליכוד דוחים את הצעת ההסתדרות: זמן קצר אחרי שהציג יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד את הפיתרון שלו למשבר בין הקואליציה לאופוזיציה סביב עילת הסבירות, הליכוד בהודעה רשמית מודיע כי ההצעה לא רלוונטית מבחינתו כאשר הסיבה העיקרית היא דחיית החקיקה בשנה וחצי. 

מהליכוד נמסר: "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".

נתניהו ולוין

נתניהו ולוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתווה ההסתדרות המלא

על פי המתווה של יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, עילת הסבירות תצומצם באופן כזה שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים מכוח סמכותם בדין, ובלבד שהחלטות אלו: נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה. בנוסף, לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות.

הקפאת החקיקה במשך שנה וחצי

בנוסף, שאר החלטות שרים – בין אם לפי סמכותם הישירה, בין אם מכוח סמכויות שהממשלה האצילה להם, ובין  אם מכוח סעיף 34 לחוק-יסוד: הממשלה, וכן החלטות ממשלה בענייני מינויים שאינן דורשות אישור הכנסת, ימשיכו להיות כפופות לביקורת שיפוטית גם לפי עילת הסבירות. 

בהסתדרות ציינו כי  שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה. כמו כן  נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים. הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך 18 החודשים הקרובים.