הממשלה אישרה: תוכנית ענק למניעת הרס עתיקות ביו"ש

הממשלה אישרה תוכנית רב שנתית למלחמה בהרס העתיקות ואתרי המורשת ביהודה ושומרון. השר עמיחי אליהו: "מביאים בשורה אדירה לציונות ולהתיישבות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/07/23 14:36 כח בתמוז התשפג

הממשלה אישרה: תוכנית ענק למניעת הרס עתיקות ביו"ש
דוברות, צילום: דוברות

הממשלה אישרה בישיבתה השבועית את ההחלטה שהביאו השר עמיחי אליהו, שר האוצר סמוטריץ' ושר התיירות חיים כץ למניעת הרס עתיקות ופיתוח האתרים ביהודה ושומרון. התוכנית תתוקצב בכ-120 מיליון שקלים בשלוש השנים הקרובות, ותכלול בין היתר השקעה באכיפה, הקמת אתרים ופרוייקט ייחודי לאתר את ארמונות החשמונאים.

 

בין היתר מכילה ההחלטה השקעה של עשרה מיליון שקלים באכיפה ומניעה בשטח, 45 מיליון שקלים בהקמת אתרי עוגן קולטי קהל, 17 מיליון שקלים בפעולות הצלה לאתרים שנפגעו בעבר, 23 מיליון בפרויקטי הנחלה וטיפוח מורשת, 20 מיליון שקלים בפיתוח ייחודי לאתר ארמונות החשמונאים ועוד. 

שימור, הצלה ופיתוח אתרי המורשת ביהודה ושומרון

במהלך ישיבת הממשלה הציג השר אליהו לרה"מ והשרים מספר פריטים ארכיאולוגיים שנחשפו באתרי מורשת ביהודה ושומרון. השר אמר: "אנחנו משנים את המציאות ההזויה שהתקיימה בשנים האחרונות ברחבי יהודה ושומרון. השקעת הענק של ממשלת ישראל בשימור, הצלה ופיתוח אתרי המורשת ביהודה ושומרון היא בשורה אדירה להתיישבות ולציונות. לא ניתן לאויבינו למחוק את הזהות היהודית ואת ההיסטוריה של עם ישראל שמשתקפת באתרי המורשת ביהודה ושומרון אלפי שנים אחורה". 

כתיבת התוכנית לוותה בעבודת מטה ארוכה שכללה הקמת וועדה בין- משרדית בהובלת מנכ"ל משרד המורשת נתנאל איזק, יחד עם מנהלת ההתיישבות במשרד הביטחון, נציגי משרד האוצר, משרד התיירות, משרד הביטחון, משרד המשפטים, משרד התרבות וכן המנהל האזרחי. משרדי ממשלה נוספים שותפים בתוכנית הרב שנתית, כמו משרד התחבורה, משרד התפוצות, משרד החוץ ומשרד ההסברה. 

 "תוכנית הממשלה לשימור העתיקות ביו"ש היא בשורה גם לדורות הבאים. מוטלת עלינו חובה ואחריות לשמר את הסיפור של הארץ הזאת"

ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, אמר בתגובה כי מדובר בבשורה חשובה למורשת הלאומית. "חייבים לשים סוף לבזיזה ולהרס הרב שהרשות הפלשתינית מחוללת בארצנו. אנו מקווים שכעת חיזוק ופיתוח אתרים אלו ימנעו את המשך המחיקה המכוונת של אלפי שנות היסטוריה שלנו". 

גם בבית ספר שדה כפר עציון בירכו על המהלך. "זה יום משמח לכל מי שארץ ישראל חשובה לו, שההיסטוריה חשובה לו, הארכיאולוגיה היא ספר פתוח של כל מי שצעד בשבילים מימי אברהם אבינו דרך ימי הפלישיתים, דוד המלך, הצלבנים והיהודים שאחזו בקרקע לאורך הדורות. כל אבן משמרת סיפור, כל חומה מספרת ומגלה טפח נוסף וטוב וראוי שהממשלה מסמנת את החשיבות של השמירה על ההיסטוריה", כך  אמר עמיחי נעם סמנכ"ל בית ספר שדה.