הצעת חוק חדשה בדרך: העברת סמכות המזונות לבתי הדין הרבניים

על פי הצעת חוק שמקדם משרד הדתות, סמכות בתי הדין הרבניים תורחב גם לתשלומי המזונות | הדעות בנושא חלוקות - האם המהלך ייטיב עם ציבור הנשים או יפגע בהן?

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/07/23 22:00 כז בתמוז התשפג

הצעת חוק חדשה בדרך: העברת סמכות המזונות לבתי הדין הרבניים
צילום: Flash90

הצעת חוק ממשלתית חדשה שמקודמת בימים אלו על ידי משרד הדתות, תעניק לבתי הדין הרבניים את הסמכות לדון גם בנושא מזונות ילדים, כך פורסם היום (א') ב- n12, לא ברור אם הסמכות תועבר לחלוטין לבית הדין הרבניים, או שרק תורחב גם אליהם - במקביל למערכת המשפט. על פי הדיווח, עד סוף החודש הנושא יעלה כתזכיר שיפתח להערות הציבור. 

"הממשלה הזו מתקרבת לימי הביניים"

מטעם ארגון "ישראל חופשית" נמסר בתגובה לכך: "בדלת האחורית, בשקט בשקט, ממשלת החורבן מנסה להחזיר אותנו לחקיקה משנות החמישים, לחזק את בתי הדין הרבניים ולגרור משפחות לבתי הדין הרבניים במקום לבתי משפט לענייני משפחה".

בית דין

בית דין צילום: מבוי סתום

בארגון יצאו בקריאה: "אסור להתחתן ברבנות! וחייבים לדפוק ברקס לממשלה המופרעת הזאת. גם כשאמרנו שיעשו פה סיפורה של שפחה לא האמנו שזה יהיה בקצב הזה, וזה בדיוק מה שיהיה אם לא נעצור אותם".

גם בארגון הדתי "'קולך", ביקרו את הצעת החוק: "צעד אחר צעד מתקרבת הממשלה הזו אל ימי הביניים בכל הנוגע לזכויות נשים", נטען. "בהכירנו את אופיים של בתי הדין הרבניים, ואת הרוח השוררת שם, דיווח על הרחבת סמכויות בתי הדין גם לתחום המזונות שכרגע נידונים בבית דין אזרחי, הוא פגיעה ישירה בנשים שיבואו להתגרש". לדבריהן: "כך מתקבל ממסד ריכוזי ששומר את כוחו בידיו ומונע מהציבור לבחור איך לנהל את חייו".

"עורכי דין ממליצים לאישה לתבוע מזונות בבתי הדין שם נוטים להשית יותר כסף על הבעל"

בניגוד אליהם, עיתונאי "ישראל היום" אמיר אטינגר, טען כי, "לא שאני בעד להגביר סמכויות לבתי הדין - אבל במקרה הזה - המגמה המתפתחת בפסיקה היא שבית המשפט לענייני משפחה הולך ופוסק יותר לפי שיווין בין המינים, ואז דווקא עורכי דין ממליצים לאישה לתבוע מזונות בבתי הדין שם נוטים להשית יותר כסף על הבעל ולא לחלק באופן שיוויוני".

עוד אמר כי "להבנתי גם זה לא מבטל את הסמכות דיונית המקבילה במזונות של בית המשפט אלא מחדד את הסמכות של בית הדין לדון במזונות שכורסמה עם השנים", לטענתו: "יכול להיות שבקצה זו הצעת חוק גרועה - אבל מגיע לציבור יותר מורכבות מזה".