חוק ביטול עילת הסבירות מתקדם: כך זה ייראה

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן הודיע לחברי הוועדה כי הדיון על חוק ביטול עילת הסבירות ביום ראשון יהיה האחרון לפני הפצת הנוסח להסתייגויות | הצפי: החוק יאושר בשבוע האחרון של כנס הקיץ

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 14/07/23 07:32 כה בתמוז התשפג

חוק ביטול עילת הסבירות מתקדם: כך זה ייראה
צילום: Chaim Goldberg/Flash90

חוק ביטול עילת הסבירות מתקדם:יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן הודיע אמש (ה') לחברי הוועדה כי הדיון על הצעת חוק ביטול עילת הסבירות ביום ראשון יהיה האחרון לפני הפצת הנוסח להסתייגויות ומיד בסיומו יופץ הנוסח ויהיה ניתן להגיש את ההסתייגויות עד ליום שני בבוקר. המשמעות היא שהקואליציה עושה מאמצים כדי שחוק ביטול עילת הסיברות יאושר בקריאה שנייה ושלישית עד סוף כנס הקיץ (30 ביולי).

בהודעתו לחברי הוועדה כתב היו"ר ח"כ רוטמן: "גם בדיון היום, שבא בהמשך ליתר הדיונים השבוע, נשמעו מומחים וחברי כנסת, כמו גם נציגי ארגונים ואזרחים. הדיון היה ארוך וממצה וזיקק היטב את נקודות המחלוקת וההסכמה בעניין החוק. הדיון ביום ראשון יהיה הדיון האחרון לפני הפצת הנוסח להסתייגויות. בדיון יוכלו חברי הכנסת לסכם את דעתם בנוגע לחוק".

בקואליציה החליטו לשנות את חוק ביטול עילת הסבירות

נציין כי ביום רביעי האחרון,  חברי וועדת חוקה קיבלו נוסח חדש עם שינויים להצעת החוק לביטול עילת הסבירות.על פי הנוסח המעודכן, נקבע כי ביטול עילת הסבירות יחול רק על החלטות של שרים ושל הממשלה, כולל המינויים. בנוסח המעודכן נמחקו המילים "כל נבחר ציבור אחר כפי שיקבע בחוק", מה שאומר שראשי רשויות לא נכללים בחוק. 

רוטמן עם לוין

רוטמן עם לוין צילום: יונתן סינדל/פלאש90

בנוסף, על פי הנוסח החדש של הצעת החוק, ‏בג"ץ לא יוכל לטעון שהחלטה של שר להימנע משימוש בסמכות היא לא סבירה. לדוגמא: ההחלטה של לוין לא להשתמש בסמכותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.