אלו 4 ההתבטאויות של עופר כסיף שהובילו להרחקתו מהוועדות בכנסת

ועדת האתיקה החליטה להרחיק את חבר הכנסת ממפלגת חד"ש לאור מספר התבטאויות קשות שלו, ולאור העבודה שמדובר בהפרות חוזרות: "בנסיבות אלו, ובהתאם לסמכותה, החליטה הוועדה פה אחד להטיל על חבר הכנסת כסיף סנקציה של הרחקה מישיבות ועדות הכנסת"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/06/23 19:42 ט בתמוז התשפג

אלו 4 ההתבטאויות של עופר כסיף שהובילו להרחקתו מהוועדות בכנסת
חה"כ עופר כסיף | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת האתיקה הרחיקה היום (ד') את עופר כסיף מוועדות הכנסת עד סוף כנס הקיץ, זאת לאחר מספר התבטאויות קשות שלו כלפי חברי כנסת ואזרחים. כסיף יהיה רשאי להיכנס לישיבה לצורך הצבעה בלבד.

האמירות הקשות של כסיף

  • אזרח קבל על כך שביום 04.05.2023 פרסם חבר כנסת כסיף פוסט על פגישתו עם חברי מפלגת העובדים של בלגיה, בה לדבריו "בירכתי את נציג העיר לייז' על החלטת מועצת העיר להחרים את ישראל כל עוד הכיבוש והפשיזציה נמשכים".
  • חבר הכנסת קלנר ואורח קבלו על כך שביום 10.05.2023 בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט, כינה חבר הכנסת כסיף את חבר הכנסת קלנר "ניאו-נאצי", חבר הכנסת כסף הגיש קובלנה כנגד חבר הכנסת קלנר בעניין זה, שתבורר בנפרד.
  • חברי הכנסת מילביצקי, סון הר מלך וקרויזר, כמו גם אזרחים נוספים, קבלו על כך שב-08.06.2023 בעת שחזר מהפגנה בעיר העתיקה בירושלים, קרא חבר הכנסת כסיף "בקרוב אצלך" לצעיר שאמר לו כי חבר שלו נרצח שם.
  • חברי הכנסת מילביצקי, וולדיגר ואזרחים קבלו על כך שביום 19.06.2023 בדיון בוועדת החינוך, תרבות והספורט, במהלך עימות בין חבר הכנסת כסף לחבר הכנסת מילביצקי, קרא הראשון לאחרון "לך תאנוס עוד אחת". עוד קבל חבר הכנסת מילביצקי על התבטאויות נוספות של חבר הכנסת כסיף נגדו המייחסות לו מעשים חמורים, בהם מעולם לא הואשם. חבר הכנסת כסיף הגיש קובלנה נגד חבר הכנסת מילביצקי שתתברר בנפרד.

"הקריאה נאמרה בהטחות דברים הדדיות"

כסיף הגיב להאשמות כלפיו ואף הופיע בפני הוועדה, וזו תמצית דבריו: לעניין התמיכה בחרם, מדובר היה במפגש פוליטי, והוא אכן תומך בחרם ככלי אזרחי למאבק פוליטי בלתי אלים אך לא כחלק מקריאה השוללת את קיומה של "כל מדינת ישראל" לעניין השימוש במילה "ניאו-נאצי", כסיף טען כי מדובר בתגובה שהיא התבטאות פוליטית וביטוי שונה במהותו מהביטוי "נאצי", שנאמרה בלהט הוויכוח ובמענה לכך שחבר הכנסת קלנר כינה אותו "תומך ברוצחים ו"אוטו-אנטישמי". לעניין האירוע ברובע המוסלמי, אמר כסיף כי הדברים נאמרו לאחר שהוא עצמו הותקף גם כן בהפגנה וגם אחריה, בה צעירים נצמדו אליו, הניחו בו קללות קשות, ירקו עליו ועל יועצו והיוו סכנה פיזית. לעניין הקריאה "לך תאנוס עוד אחת" וההתבטאויות ביחס לחבר הכנסת מליבצקי, טען כי הקריאה נאמרה "בהטחות דברים הדדיות בינו ובין מלביצקי וכי בסך הכל חזר על פרסומים בתקשורת".

החלטות הוועדה: 

שלושה חודשים לאחר שכבר ביצע שלוש הפרות אתיות, הוועדה מצאה כי חבר הכנסת כסיף ביצע שוב הפרה אתית בשלושה מקרים מתוך הארבעה. הוועדה שקלה לחומרה את העובדה שמדובר בהפרות חוזרות, שאחת מהאמירות כוונה כלפי אזרח מפגין, שחבר הכנסת התבטא בכינוי מעולם התוכן של השואה לאחר שציין שלא יעשה זאת, ואת תוכנן החמור והפוגעני של ההתבטאויות כלפי האזרח וכלפי חבר הכנסת מילביצקי.

הוועדה ציינה כי שלוש האמירות נאמרו בלהט האירועים, אך אין בכך כדי להקל בחומרתן. "מנימוקים אלו, סבורה הוועדה כי מתקיימות נסיבות מיוחדות של הפרה חמורה של כללי האתיקה", נכתב בהחלטות הוועדה.

בסיום ההחלטה נכתב: "בנסיבות אלו, ובהתאם לסמכותה, החליטה הוועדה פה אחד להטיל על חבר הכנסת כסיף סנקציה של הרחקה מישיבות ועדות הכנסת החל מיום חמישי 29.06.2023 ועד תום כנס הקיץ. יובהר כי חבר הכנסת יהיה רשאי להיכנס לישיבה לצורך הצבעה בלבד. החלטה תונח על שולחן הכנסת".