פרסום ראשון בשורה למרוקאים: החוק שיאפשר לצאת לחופש במימונה

ח"כ דן אילוז המליכוד וח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן הגישו הצעת חוק שתקבע כי "יום המימונה", שנחגג מדי שנה ביום כ"ב בניסן, יוכר כחג מדינה וייחשב כיום בחירה לעובדים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 26/06/23 18:37 ז בתמוז התשפג

בשורה למרוקאים: החוק שיאפשר לצאת לחופש במימונה
צילום: Ayal Margolin/Flash90

המימונה תוכר כחג לאומי? חבר הכנסת דן אילוז מהליכוד וחבר הכנסת מיכאל ביטון מכחול לבן הגישו היום (ב') הצעת חוק שתקבע כי "יום המימונה", שחל מדי שנה בכ"ב בניסן, יוכר כחג מדינה וייחשב כיום בחירה לעובדים. עוד על פי הצעת החוק, שר החינוך יהיה רשאי לקבוע פעילויות חינוכיות שייוחדו למימונה ושר התרבות והספורט יורה על קיום עצרת מרכזית לפתיחת אירועי החג.

נתניהו במימונה

נתניהו במימונה צילום: Flash90

"צריך לתקוע יתד ולעגן את חג המימונה כיום לאומי מיוחד"

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "קהילת יהדות מרוקו הביאה עימה מנהגים ומסורת עשירה לארץ, וביניהם חג המימונה שנחגג בצאת חג הפסח. חג המימונה הוא חג שרבים מהישראלים חוגגים, אולם איננו מוסדר בחוק כבעל מעמד של יום מיוחד, כמו למשל חג הסיגד המצוין מדי שנה בכ"ט בחשוון. בערבות השנים, ללא מעמד לאומי מוסדר, חג המימונה הפך לחג של הווי, לעיתים בעל גוון פוליטי ובאופן שאינו מוקיר ומפאר את המסורת העמוקה של יהדות מרוקו והמורשת שלה בתרבות, בספרות, באומנות, בדברי חכמים ובספרי השו"ת".

דן אילוז

דן אילוז צילום: דני שם טוב, יחידת דוברות הכנסת

עוד כתבו כי יום המימונה יציין את מורשתם של יהודי מרוקו. "בדומה לימים מיוחדים נוספים שמעוגנים בחוק ונותנים הזדמנות להעמיק במסורת ובמורשת של היהדות על כל גווניה והרכבה התרבותי, כך צריך לתקוע יתד ולעגן את חג המימונה כיום לאומי מיוחד שיאפשר לדון במסורת החג ובמסורת יהדות מרוקו, בכל שנה. אימוץ החג על ידי הכנסת ומדינת ישראל, יאפשר החייאה מחדש של מסורת עתיקת יומין ויחזק את ההזדהות והמעורבות של יהודי מרוקו בציון יום זה בארץ".