יאיר לפיד: "הדגל שאני לוקח איתי להפגנות הוא בעצם טלית"

במסגרת "יום הרצל" בכנסת נשא יו"ר האופוזיציה ויש עתיד נאום על הקשר שלו ליהדותו, במסגרתו דיבר על החיבור שלו למסורת, לארץ ישראל ולתנ"ך: "אני יהודי בצאתי, יהודי בביתי ויהודי בזהותי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/05/23 13:08 יב באייר התשפג

יאיר לפיד: "הדגל שאני לוקח איתי להפגנות הוא בעצם טלית"
יאיר לפיד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הכנסת ציינה היום (ד') "יום הרצל" לרגל יום הולדתו של חוזה המדינה,בנימין זאב הרצל, שחל אתמול. במסגרת הכנס נאם יו"ר האופיזציה ויש עתיד יאיר לפיד נאום שכותרתו "אני יהודי". בנאום הסביר לפיד על הקשר שלו למורשתו של הרצל ולמורשת העם היהודי וגורלו.

יאיר לפיד: "כל הגורל היהודי בענן קטן של בושם" 

"אני יהודי", פתח לפיד "אני אומר את זה כאן, מולכם, ביומו של הרצל, שהיה חילוני שחזה ויצר מדינה יהודית, מפני שאנחנו עומדים בפני ניסיון לתאר את המשבר הנוכחי כמלחמה בין היהודים לישראלים. אין מלחמה כזו לא יכולה להיות", לדבריו: "יש בתוכנו משבר, המשבר הגדול ביותר בתולדות המדינה, אבל אף אחד לא ייקח מאתנו את היהדות שלנו", הדגיש לפיד. "אני יהודי בצאתי, יהודי בביתי ויהודי בזהותי".

לפיד תיאר את בר המצווה של אביו ב-27 לדצמבר 1944 כיצד סבתו סיפרה לאביו בגטו שהיום הוא יום הבר מצווה שלו, היא שברה על הרצפה בושם ששמרה כדי שלפחות יהיה ריח טוב ביום המיוחד גם בתוך הגטו. "אני לא יודע להגיד לכם אם הבר מצווה של אבא שלי הייתה כשרה למהדרין", אמר לפיד, "אבל לא יכולה להיות בר מצווה יותר יהודית מזו. כל הגורל היהודי, בענן קטן אחד של בושם".

חוזה המדינה. 162 להולדתו

הרצל. צילום: אפרים משה ליליין

יו"ר יש עתיד המשיך ותיאר את הקשר בין התנ"ך לארץ ישראל,  ואמר כי הוא חילוני גאה ואינו זקוק לאישור ליהדותו, הוא חוגג את החגים ותרבותו ספוגה בשפת התנ"ך. "הדגל שאני לוקח איתי להפגנות", המשיך לפיד ואמר, "הוא בעצם טלית, ההמנון שאני שר מדבר על עם חופשי בארצו ועל 'נפש יהודי הומיה'. מנורת שבעת הקנים מקבלת את פני בכל פעם שאני מגיע לכנסת, השבת היא יום המנוחה והמשפחה".