הנשיא הרצוג: "אויבנו חוגגים על המשבר הזה"

ימים ספורים לפני יום הזיכרון ויום העצמאות, נשיא המדינה העניק סדרת ראיונות לכלי התקשורת בארץ והתייחס לסוגיות שמסעירות את המדינה: "אלה לא דברים מבוטלים, הרבה מאוד מהוויכוח הזה, מהמשבר הזה, הוא פסיכולוגי מאוד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/23 22:57 ב באייר התשפג

הנשיא הרצוג: "אויבנו חוגגים על המשבר הזה"
הרצוג התראיין , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הנשיא הרצוג העניק הערב (א') ימים ספורים לפני יום הזיכרון ויום העצמאות, ראיונות לכלל כלי התקשורת. בעוד הפעם האחרונה בה התראיין הנשיא לתקשורת הייתה לפני שנה, כעת הוא שקוע עמוק בתוך פגישות ההידברות והרפורמה המשפטית. בראיונות דיבר על הסוגיות הבוערות, ביניהם השתתפות פוליטיקאים בטקסי הזיכרון בבתי העלמין ובשיחות ההידברות על הרפורמה.

"בואו לא נהפוך את האירוע הזה לאירוע שנצטער עליו"

בריאיון ליונית לוי, השיב כיצד היה פועל לו היה עומד כעת במקומם של הפוליטיקאים, שהמשפחות השכולות מבקשות שלא יגיעו לטקסים: "אז אני אסביר קודם כול את דעתי כי אני כבר שנים רבות מאוד פוקד את בתי העלמין", פתח ואמר. "יש כמיליון וחצי עד שני מיליון אזרחים שהולכים לבתי העלמין. אלה אירועים מאוד מאוד גדולים. עומדים בדומייה ביחד, בשקט, בדממה מוחלטת, ואני תמיד ראיתי זכות גדולה לשאת דברים לזכר הנופלים".

הרצוג אמר כי הכלל שצריך להיות במקרה זו הוא: "מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך. כלומר עומד לידך בן אדם עם דעה אחרת, עם תפיסת עולם אחרת - בואו לא נהפוך את האירוע הזה לאירוע שנצטער עליו. בואו נתאפק, בואו נכיל, בואו נחשק שפתיים. בוא נחדד את זה".

פגישת ההדברות בבית הנשיא

פגישת ההדברות בבית הנשיא צילום: קובי גדעון, לע"מ

""יש רצון טוב בחדר ורצינות בדיונים, וצריך להבין שזה תהליך"

הנשיא הרצוג התייחס לדיונים על הרפורמה המשפטית שמתקיימים בחסות בית הנשיא, והשיב לשאלה האם חלה התקדמות בשיחות: "אז קודם כול השיחות הללו חשובות מאוד והתהליך הזה הוא חשוב מאין כמותו. הוא מתנהל תחת חסותי, אבל הוא מתנהל בתהליכים של הידברות שוטפת וקבועה בין כולם", אמר הרצוג.

הנשיא תיאר את האווירה בחדרי הדיונים: "יש רצון טוב בחדר ורצינות בדיונים, וצריך להבין שזה תהליך. זה תהליך מכריע, כשלכולם ברור שהאלטרנטיבה היא הרבה-הרבה יותר גרועה. בדיונים דנים בכל הנושאים, וגם לא מסתירים מה עולה בדיונים, אבל אלה דיונים לעומק, ולכן זה לא לי להתחיל להגיד לך במה יש התקדמות ובמה לא".

במהלך הריאיון ליונית המשיך והתייחס הנשיא למשבר המשפטי: "אלה לא דברים מבוטלים, הרבה מאוד מהוויכוח הזה, מהמשבר הזה, הוא פסיכולוגי מאוד. הוא מהדהד חרדות עמוקות בעם, מכל מיני פרקים שעברנו בכל מיני מדינות. זה לא דבר של מה בכך", אמר והוסיף: "אנחנו גם צריכים להבין את הכאב ממנו באה הרפורמה, לשקף הבנה יותר גדולה של אחד לרעהו. יש לנו מדינה נפלאה, אויבינו חוגגים על המשבר הזה והם לא מבינים שאנחנו עם שיודע להתווכח, באבו-אבוה יודע להתווכח, ובסופו של דבר יודע גם להתחבק, זו המטרה".