"לא תהיה בישראל משטרת דת": עתירה ראשונה נגד חוק החמץ הוגשה לבג"צ

בעקבות המקרה בבית החולים לניאדו בנתניה, בו לא הורשתה אישה להיכנס לאחר שהיו ברשותה וופלים לא כשרים לפסח, תנועת "ישראל חופשית" הגישה עתירה ראשונה לבג"צ נגד חוק החמץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/04/23 13:10 יג בניסן התשפג

"לא תהיה בישראל משטרת דת": עתירה ראשונה נגד חוק החמץ הוגשה לבג"צ
משה גפני, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עמותת "ישראל חופשית", הגישה היום (ג') עתירה לבג"ץ נגד חוק החמץ. זוהי העתירה הראשונה שמוגשת ביחס לחוק זה, שנמצא בליבה של מחלוקת ציבורית סוערת. בעתירה שהגישו דורשת העמותה מבית המשפט העליון למנוע חיפוש בתיקים או חיפוש גופני של הנכנסים לבתי החולים, ולאפשר למטופלים ומבקרים להיכנס גם אם יש בראשותם חמץ.

העתירה הוגשה לאחר שאישה בהריון בסיכון לא הורשתה להיכנס לבית החולים לניאדו בנתניה, לאחר שהיו ברשותה וופלים שאינם כשרים לפסח. בעתירה נכתב כי, "עניינה של העתירה הפרה גלויה, בוטה ומוצהרת של בית החולים לניאדו את הוראות החוק, כמו גם את הצו שניתן על ידי בית המשפט תוך עצימת עיניים של שר הבריאות ומשרדו".

בג"צ

בג"צ צילום: Fitoussi/Flash90

"התיקון לחוק לא שינה מהדין שנהג קודם לו"

עוד נכתב בעתירה כי חוק החמץ לא שינה את פסק הדין של בית המשפט העליון, ורק הסמיך את מנהלי בתי החולים לקבוע מדיניות בדבר הכנסת חמץ, לדבריהם, החוק רק "הסמיך את מנהלי בית החולים לידע את הבאים בשערי בית החולים בדבר המדיניות", ולפיכך לא מאפשר חיפוש חמץ בתיקים.

לניאדו

לניאדו צילום: Gili Yaari / Flash90

לדבריהם, "התיקון לחוק לא שינה מהדין שנהג קודם לו, ומפסיקת בית המשפט הנכבד. הוא לא התיר עריכת חיפושים בכלים של באי בית החולים, הוא לא התיר נטילת מטלטלין, והוא לא התיר מניעת כניסה לבית החולים, משכך - הצו המוחלט שנתן בית המשפט כאן עודו בתוקף".

"לא תהיה בישראל משטרת דת"

עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן עדיה שיינוולד כתבו כי, "מדובר בפגיעה בזכות הקניין ובחופש התנועה. ישנה פגיעה קשה, חמורה ובוטה בשלטון החוק". לדבריהם, "הזכות לחופש דת היא זכות שלילית - שהמדינה לא תתערב במנהגים של האדם והיא אינה מקנה לפרט זכות לכפות את אמונותיו הדתיות על הזולת".

חברי הכנסת מש"ס באחת ההצבעות על חוק החמץ

חברי הכנסת מש"ס באחת ההצבעות על חוק החמץ צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", אורי קידר, מסר: "אסור לקבל מצב שבו בית החולים לניאדו ממשיך להתעלם מהחוק בצורה בוטה ולפגוע במטופלות והמטופלים שלו. לא תהיה בישראל משטרת דת, גם אם יש כמה מבולבלים שחושבים אחרת".